Zadlužená Itálie utrácí miliardy eur za služební limuzíny, má jich víc než USA

Řím – Italští politici, funkcionáři i pracovníci univerzit se za státní peníze vozí v limuzínách. Tamní ministr pro státní správu Renato Brunetta spočítal, že v zemi jezdí 90 tisíc tzv. auto blu, tedy státem placených luxusních tmavomodrých automobilů. Data o počtu těchto vozů se mu však podařilo získat jen od třetiny subjektů, které je mohou využívat. Ve skutečnosti tak stát platí aut mnohem více. Italská organizace spotřebitelů odhaduje, že by mohlo jít až o 629 tisíc aut. Stát by v takovém případě z kapes daňových poplatníků ročně na jejich provoz vydal až 21 miliard eur. Vláda však přiznává náklady pouze ve výši 4 miliard eur.

I kdyby v Itálii jezdilo jen něco málo přes 90 tisíc služebních aut, bylo by to mnohem více, než kolik jich provozují a platí mnohem bohatší země. Například Spojené státy, které jsou nejsilnější ekonomikou světa, jich provozují maximálně 90 tisíc. Zatímco italský úřad prezidenta má k dispozici 40 limuzín, Obamův Bílý dům musí vystačit s pouhými pěti. A podobně jsou na tom i další země. Německo platí z kapes daňových poplatníků 54 tisíc aut, Velká Británie 55 tisíc. Francie provozuje 67 tisíc státem placených aut.

Je čas šetřit

Itálie utrácí za služební auta miliardy (zdroj: ČT24)

I italští politici ale zřejmě brzy přijdou zkrátka. Zemi totiž rychle narůstá veřejný dluh. Letos překročí 118 procent hrubého domácího produktu, což Itálii zařadí mezi nejvíce zadlužené země Evropské unie. Vysoký je i schodek rozpočtu. Pro letošek ministerstvo financí počítá s 5 procenty hrubého domácího produktu, o rok později s 3,9 procenty HDP.

A tak musí Itálie hledat úspory, kde se jen dá. Podle představ Brunettyho by měly výdaje na státem placené limuzíny ještě letos klesnout o 20 procent. Šetřit budou muset i kraje, které rovněž nechávají své politiky a funkcionáře jezdit v přesně nevyčísleném počtu dotovaných automobilů. Do krácení počtu služebních aut se jim zatím moc nechce, ale chystaný úsporný balík jim značně ukousne z dotací. Na drahý provoz aut jim tedy zřejmě budou chybět peníze.

Česko je se služebními vozy skromné

I čeští politici využívají služební vozy. V porovnání s Itálií jich ale mají k dispozici jen zlomek. Jak se podařilo České televizi zjistit, ministerstva mají ve svém vozovém parku řádově desítky automobilů. „Disponujeme pětatřiceti automobily, z toho devět jich je přímo v Praze. Ve valné většině jsou to škodovky, tedy auta české výroby, i ministr jezdí škodou superb. Provozní náklady jednoho automobilu činí devadesát tisíc korun (ročně),“ uvedla mluvčí ministerstva práce a sociálních věcí Viktorie Plívová.

V rámci restrukturalizace se přitom jednotlivé resorty chystají i z nízkého počtu aut ještě ukousnout. Například ministerstvo průmyslu a obchodu chce snížit počet svých služebních vozů až o 10 procent.