Boeingy ČSA koupí Rusové

Praha – ČSA začaly ztenčovat svou flotilu. Už našly zájemce pro prvních pět z celkového počtu osmnácti boeingů, kterých se chtějí v rámci restrukturalizace zbavit. Letadla koupí aerolinky UTair, které se co do počtu přepravených cestujících řadí mezi pět největších ruských leteckých společností. Boeingy už byly přebarveny do barev UTairu a čekají na pražském ruzyňském letišti na odlet. Informovaly o tom dnešní Lidové noviny.

Před prodejem čítala flotila ČSA 49 letadel, teď jich má jen 44. Postupně se chtějí české vlajkové aerolinky zbavit všech 18 boeingů, některé poté nahradí airbusy. „Plán počítá s tím, že všechny boeingy odejdou z flotily ČSA postupně v následujících zhruba 3 letech, a to ať už dokončením leasingu a vrácením majiteli, nebo jejich prodejem,“ uvedla mluvčí aerolinek Hana Hejsková. Na prodej bude ještě dalších pět boeingů.

ČSA letadla prodaly výhodně

„Obchodní úspěch to rozhodně je tím spíše, že jsme mohli vybírat z více nabídek a vybrali jsme tu nejlepší. Samozřejmě podrobnosti transakce jsou předmětem obchodního tajemství,“ prohlásila Hejsková.

Prodej letadel je součástí snahy přivést zadlužené aerolinky, které loni hospodařily se ztrátou 3,7 miliardy korun, zpět do zisku. „ČSA plánují omezit počet linek a s tím samozřejmě dojde k poklesu potřebných letadel. Obecně tato letadla ještě nejsou tak stará, takže po nich je poptávka od jiných společností,“ komentoval prodej v rozhovoru pro ČT24 analytik společnosti Cyrrus Ondřej Moravanský. Ozdravný plán, který posvětila ještě bývalá vláda premiéra Jana Fischera, počítá do tří let s redukcí počtu obsluhovaných destinací a letadel až o 30 procent.

ČSA se ale nechtějí letadel jen zbavovat, flotilu chtějí také modernizovat. V následujících dvou letech do ní má přibýt 8 nový airbusů. „Již dříve byla vybrána letadla Airbus pro některé své lepší provozní charakteristiky, soustředění se na letadla od jednoho výrobce se taky projeví v úspoře nákladů na údržbu letadel,“ poznamenal Moravanský. „Prvního nováčka očekáváme v první polovině roku 2011,“ dodala Hejsková. Na krátké vzdálenosti pak ČSA hodlají využívat turbovrtulové letouny ATR, což má být pro společnost výhodnější.

Ozdravný plán počítá s tím, že by se aerolinky mohly vrátit do zisku už v roce 2012. Letos by mělo dojít k výraznému snížení ztráty. Kromě prodeje letadel k tomu má pomoci také vyčlenění některých činností, například charterů nebo údržby, do dceřiných firem. Plán se zřejmě neobejde ani bez propouštění.