Za evropské peníze staví Praha cyklostezky

Praha – Hlavní město má jako poměrně bohatý region omezené možnosti, jak dosáhnout na prostředky z fondů Evropské unie. Evropské peníze nemůže čerpat například na výstavbu kanalizace. Na druhou stranu se jí daří získávat stamiliony na budování cyklotras a cyklostezek, ty tak v Praze v posledních letech rostou jako houby po dešti.

Ze strukturálních fondů Evropské unie využívá Praha program Konkurenceschopnost, který je vyhlášený na sedmileté období a končí v roce 2013. Peníze na výstavbu cyklotras a cyklostezek plynou právě z něj. Za poslední tři roky tak hlavní město na tento účel z unie dostalo 240 milionů korun. „V současné době máme zrealizovány tři cyklostezky. Je to jednak cyklostezka Rokyta, dále je to Malá Chuchle-Lahovice a dále samozřejmě lávka v Lahvicích,“ vyjmenovává Patricia Tiso Ferulíková, ředitelka odboru fondů EU na pražském magistrátě.

Lahovická cyklolávka zavěšená na mostu silničního okruhu se právě teď staví. Jde o unikátní konstrukci. Skládá se z jednotlivých ocelových dílů, které se k sobě napojují až na místě. Její stavba ale nabírá zpoždění. Můžou za to spory ohledně pozemků, na nichž je třeba vybudovat sjezdové a nájezdové rampy. Jejich vlastníci trvali na tom, aby investor vykoupil několika hektarů.

Reportáž Luďka Jíry (zdroj: ČT24)

Majitelé s prodejem části pozemků nakonec souhlasili. Hrozilo jim totiž, že od nich město vůbec nic nevykoupí. Technická správa komunikací začala zpracovávat zcela nový projekt sjezdových a nájezdových ramp, jejichž výstavba by byla sice dražší, sporným pozemkům by se ale vyhnula.

Z fondů Evropské unie by se měla příští rok začít stavět také druhá zavěšená cyklolávka, a to na mostě přes Berounku. „Lidé z Modřan se pohodlně dostanou až k Radotínu a můžou jet dál na Černošce, ven z Prahy,“ popisuje Petr Introvič z Technické správy komunikací. Ta chce ještě letos zahájit výstavbu tří cyklotras za zhruba 60 milionů korun, s tím že 85 procent nákladů by jako u předchozích projektů měly poskytnout evropské fondy, zbytek zaplatí hlavní město.

Z Bruselu můžeme dostat víc, tvrdí opozice

Opoziční zastupitelé se domnívají, že hlavní město by mohlo z evropských fondů na cyklodopravu čerpat daleko víc peněz, to by ale musela být městská kasa štědřejší. Loňský příspěvek Prahy byl kolem 40 ti milionů, a letos byl zkrácen na 25 milionů.

„Investice do dopravy se pohybují kolem 12 miliard ročně a město eviduje kolem jednoho procenta pravidelných cyklistů, čili těch, kdo používají kolo jako dopravní prostředek, takže vztaženo k tomu by mělo jít do cyklistiky každý rok 120 milionů,“ vyčísluje magistrátní zastupitelka Petra Kolínská (SZ). Škrty v rozpočtu ale budou po volbách spíš dál pokračovat, a to i kvůli odchodu Pavla Béma z funkce primátora. Ze současného vedení města to byl podle opozičních zastupitelů hlavně on, kdo výstavbu cyklotras prosazoval.