Praha - Zvýšení spotřební daně u pohonných hmot, ke kterému došlo na začátku roku, se zatím neosvědčilo. Řidiči nákladních aut v roli největších zákazníků tankují raději v sousedních zemích, kde je nafta levnější. Jen za prvních pět měsíců proto výběr spotřební daně klesl až o 20 procent. Stát zatím o snížení této sazby neuvažuje, i když na tom může do konce roku tratit až sedm miliard korun.
Vyšší spotřební daň žene dopravce tankovat naftu za hranice
Mezi instrukcemi pro řidiče kamionů od majitelů dopravních firem se stále častěji ozývá: rychle projet Českem, zaplatit mýtné a natankovat až za hranicemi. Původní záměr státu vydělat víc zvýšením spotřební daně se obrátil vzhůru nohama a nyní je stát tím, kdo tratí.
Podle Martina Jareše, vrchního ředitele skupiny Daňové politiky ministerstva financí chybí státu sedm miliard oproti plánovanému rozpočtu: „Z posledních čísel vyplývá, že stát přichází zhruba o 15 až 20 procent na vybrané spotřební dani.“
Okolní státy nabízí naftu až o šest korun levnější
Zatímco v Česku stojí litr nafty v průměru 31 korun českých, v Rakousku řidiči zaplatí pod 30 korun. Ještě levněji je v Polsku a Rakousku (kolem 27 korun) a zejména na Slovensku (zhruba 26 korun). „Dopravci, kteří mohou, začali tankovat v zahraničí, protože rozdíly jsou na úrovni čtyř až šesti korun,“ vysvětluje generální tajemník Česmad Bohemia Martin Špryňar.
Jan Procházka, analytik společnosti Cyrrus
„Cena benzinu a nafty je v ČR částečně nekonkurenceschopná. Pumpaři místo toho, aby v rámci zvyšujících se prodejů snižovali svoji marži, postavili se k tomu přesně naopak a v letním období svoji marži dost zvýšili.“
Ministerstva financí a dopravy proto teď pracují na analýze, jak propad výběru spotřební daně u nafty zastavit. Snížení daně o korunu by ale nic neřešilo. „Je třeba uvažovat o snížení o dvě koruny na litr nafty, což je ale tak veliké, že pokud by se spotřeba k nám nevrátila, byl by výpadek až kolem 10 miliard. To už je moc na to, aby si to ministr financí dovolil udělat,“ říká Jareš.
Tomu ale oponuje Špryňar: „Já doufám, že když se někdo podívá rozumně na ta čísla a podívá se do zahraničí, například na Slovensku vzrostla spotřeba pohonných hmot o 30 procent, tak se nad tím zamyslí a potom logickým krokem je spotřební daň v České republice snížit.“
Ministerstvo financí zatím stále vyčkává, jestli daň u benzinu a nafty přece jen nezvednou i sousední země. Rakušané v rámci protideficitního balíčku už o zvýšení uvažují, Slováci by je pak následovali.