Vyšší spotřební daň žene dopravce tankovat naftu za hranice

Praha - Zvýšení spotřební daně u pohonných hmot, ke kterému došlo na začátku roku, se zatím neosvědčilo. Řidiči nákladních aut v roli největších zákazníků tankují raději v sousedních zemích, kde je nafta levnější. Jen za prvních pět měsíců proto výběr spotřební daně klesl až o 20 procent. Stát zatím o snížení této sazby neuvažuje, i když na tom může do konce roku tratit až sedm miliard korun.

Mezi instrukcemi pro řidiče kamionů od majitelů dopravních firem se stále častěji ozývá: rychle projet Českem, zaplatit mýtné a natankovat až za hranicemi. Původní záměr státu vydělat víc zvýšením spotřební daně se obrátil vzhůru nohama a nyní je stát tím, kdo tratí.

Podle Martina Jareše, vrchního ředitele skupiny Daňové politiky ministerstva financí chybí státu sedm miliard oproti plánovanému rozpočtu: „Z posledních čísel vyplývá, že stát přichází zhruba o 15 až 20 procent na vybrané spotřební dani.“

Okolní státy nabízí naftu až o šest korun levnější

Video Komentář Martina Jareše
video

Komentář Martina Jareše

Komentář Martina Jareše

0408

Reportáž Jakuba Linky a Veroniky Markové

Zatímco v Česku stojí litr nafty v průměru 31 korun českých, v Rakousku řidiči zaplatí pod 30 korun. Ještě levněji je v Polsku a Rakousku (kolem 27 korun) a zejména na Slovensku (zhruba 26 korun). „Dopravci, kteří mohou, začali tankovat v zahraničí, protože rozdíly jsou na úrovni čtyř až šesti korun,“ vysvětluje generální tajemník Česmad Bohemia Martin Špryňar.

Jan Procházka, analytik společnosti Cyrrus

„Cena benzinu a nafty je v ČR částečně nekonkurenceschopná. Pumpaři místo toho, aby v rámci zvyšujících se prodejů snižovali svoji marži, postavili se k tomu přesně naopak a v letním období svoji marži dost zvýšili.“

Ministerstva financí a dopravy proto teď pracují na analýze, jak propad výběru spotřební daně u nafty zastavit. Snížení daně o korunu by ale nic neřešilo. „Je třeba uvažovat o snížení o dvě koruny na litr nafty, což je ale tak veliké, že pokud by se spotřeba k nám nevrátila, byl by výpadek až kolem 10 miliard. To už je moc na to, aby si to ministr financí dovolil udělat,“ říká Jareš.

Tomu ale oponuje Špryňar: „Já doufám, že když se někdo podívá rozumně na ta čísla a podívá se do zahraničí, například na Slovensku vzrostla spotřeba pohonných hmot o 30 procent, tak se nad tím zamyslí a potom logickým krokem je spotřební daň v České republice snížit.“

Ministerstvo financí zatím stále vyčkává, jestli daň u benzinu a nafty přece jen nezvednou i sousední země. Rakušané v rámci protideficitního balíčku už o zvýšení uvažují, Slováci by je pak následovali.

Ceny nafty
Ceny nafty
Více fotek
  • Ceny nafty autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/19/1849/184811.jpg
  • Čerpací stanice autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1576/157513.jpg