Praha kvůli slabé propagaci propadá v lukrativní kongresové turistice

Praha – Kongresů pořádaných v českém hlavním městě dramaticky ubývá. Zatímco ještě před třemi lety patřila Praha do desítky světových měst, kde probíhá nejvíce kongresů, loni se podle Mezinárodní organizace kongresů a konvencí (ICCA) propadla na 15 místo. V Praze se uskutečnilo jen 86 kongresů, zatímco v tradičním světovém lídru byznys turistiky to bylo 160. Prahu v žebříčku předstihla dokonce i Budapešť.

Velkých konferencí se v Česku pořádá stále méně. Jediné město, které přitom v minulosti kongresy ve velkém přitahovalo, byla z důvodu nedostatku kapacit v regionech Praha. Ani té se ale v poslední době na tomto poli příliš nedaří. Odborníci na cestovní ruch z toho viní chabou propagaci. „Zatímco například město Vídeň se již dlouhodobě a celoročně snaží aktivně a systémově oslovovat a lákat všechny světové organizátory velkých mezinárodních kongresů, tak Praha a Česká republika nedělá v tomto ohledu prakticky nic,“ upozornil viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura.

Proti Praze jako konferenčnímu městu hrají i nízké ceny hotelů. Pětihvězdičkové hotely v ceně tříhvězdičkových se totiž pořadatelským firmám nezdají dostatečně důvěryhodné. „My máme informace, že jednou z překážek, proč sem nejezdí třeba firmy z Británie, je, že se jim ceny zdají příliš nízké, že se obávají, zda se za tu cenu dá pořídit kvalita,“ potvrdil generální sekretář Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek.

Kongresová turistika v Praze uvadá (zdroj: ČT24)

Praha se ztratila v bludném kruhu

„Pořadatelé kongresů žijí z procent utracených účastníky na kongresu, to znamená nevyhledávají  města, která jsou nejlevnější, ale města, která mají prestiž a která jsou módní. Praha poslední tři roky na prestiži ztratila,“ podtrhl mluvčí Asociace cestovních kanceláří Jan Papež.

Kongresy sypou do kapes státu stamiliony

Kongresová turistika je přitom velmi lukrativním byznysem. Turista, který míří na konferenci, většinou v hostitelském městě utratí dvakrát tolik peněz co cizinec mířící do zahraniční destinace na dovolenou. „Je to dáno tím, že náklady na účast na kongresu a s tím spojené další služby jako ubytování, doprava, stravování, doprovodný program apod. hradí účastníkovi firma či zaměstnavatel, ale mimo to má tento člověk samozřejmě u sebe k útratě i své peníze jako běžný turista např. na dárky,“ vysvětlil Okamura. Kongresový turista tak podle něj za den strávený v Česku utratí v průměru 200 eur. V Praze se loni uspořádaly mezinárodní meetingy za tři miliardy korun, což státu vyneslo na dani z přidané hodnoty 400 milionů.

Z kongresové turistiky loni celosvětově ukousla krize. Firmy musely kvůli propadu poptávky a snaze přežít osekávat výjezdové akce. Zahraniční obchodní schůzky tak často nahradily levnější videokonference. Prahu krom toho trápí dlouhodobé problémy s kapsáři či taxikáři, což zájem firem o setkání v českém hlavním městě snižuje.

Jan Papež
Zdroj: ČT24