Praha – Češi mají s nákupem na internetu nejvíce zkušeností ze všech obyvatel Visegrádské čtyřky. V České republice si tak něco přes internet objednaly čtyři pětiny populace. Ti, co mají připojení k internetu, potom na internetu nakupují téměř všichni. Češi ale nekupují zajíce v pytli. Stále častěji si zjišťují, zda je daný internetový obchod seriózní. Takové údaje přinesl průzkum společnosti Gemius E-commerce.
Nákupu na internetu už přišli na chuť skoro všichni Češi
Češi rádi na internetu nakupují sportovní potřeby
Co se týče počtu klientů, blíží se české e-shopy svému maximu. Dál ale mohou růst z hlediska obratu. Češi na internetu nakupují, protože myslí, že je to bezpečné a navíc tak ušetří čas. „Trend spíše vidíme v růstu opakovaných nákupů. Čím dál větší důraz je kladen na serióznost obchodu,“ říká marketingový ředitel serveru Mall.cz Petr Král. Češi už také na internetu nenakupují jen elektroniku, knihy nebo počítače, jako tomu bylo dříve.
Nejčastěji nakupované zboží na internetu
Marketingová ředitelka serveru Kasa.cz Jitka Součková: „Velmi silné letošní léto byly prodeje ve sportu, v outdooru, hodně se prodávaly stany a spacáky.“
Marketingový ředitel serveru Mall.cz Petr Král: "Čím dál oblíbenější je podle našich zkušeností také nákup chovatelských potřeb, jako je krmení pro psy nebo kočky, lidé se nechtějí tahat s velkým balením krmiva."
Změn si všímá i Sdružení obrany spotřebitelů. „Tlak jak spotřebitelské veřejnosti, tak trhu je takový, že se opravdu elektronické obchody dosti kultivují,“ tvrdí právník ze sdružení Miloš Borovička. Podvodníci se sice objevují, obchody, které zákazníkovi nepošlou zboží, však na internetu zpravidla nefungují dlouho. Informace se totiž po síti rychle rozšíří.
Vyhledávejte ověřené internetové obchody
Pokud si však Češi chtějí být opravdu jistí, mohou nakupovat na stránkách se značkou Asociace pro elektronickou komerci nebo logem SAOP Sdružení obrany spotřebitelů. I tady ale odborníci doporučují, aby si zákazníci prověřili pravost certifikátů přímo na webu asociace či sdružení.