EU bude s Koreou volně obchodovat, automobilky se bojí konkurence

Brusel – Státy Evropské unie budou volně dovážet do Jižní Koreji. Unie s ní dnes podepsala dohodu o volném obchodu. Jde o první smlouvu mezi EU a asijským státem. Česká republika se ze zprávy raduje, vznikne jí tak nové odbytiště. Automobilky příliš nadšené nejsou. Mají obavy z růstu korejského dovozu. Obchod mezi evropskou sedmadvacítkou a Jižní Koreou se má uvolnit od července příštího roku.

Strojírenské firmy se radují, automobilky jsou nešťastné

Podle studie, kterou si nechalo zpracovat ministerstvo průmyslu a obchodu, stoupne český vývoz do Koreje o více než čtvrtinu, dovoz do Česka potom vzroste o necelou pětinu. „Potenciál pro růst je rozhodně větší na straně českých exportérů,“ tvrdí analytik České spořitelny Jan Jedlička. Z přijetí smlouvy budou podle ministerstva těžit hlavně strojírenské a chemické firmy a výrobci spotřebního zboží, zejména bižuterie, skla či porcelánu. Jedlička dodává, že spotřebitelé se mohou těšit na zlevnění korejských televizorů, telefonů a audiovizuální techniky.

Rozhovor s analytikem České spořitelny Janem Jedličkou (zdroj: ČT24)

Evropské automobilky se však obávají, že podpis zapříčiní výrazné zlevnění korejských osobních vozů dovážených do Evropy. To by znevýhodnilo evropské výrobce. Dohoda nicméně obsahuje klauzuli, že pokud by vzrostl dovoz těch korejských automobilek, jejichž subdodavateli jsou často výrobci z jiných asijských zemí, zejména Číny, může EU znovu zavést u této skupiny zboží ochranářská opatření. Přílišný nárůst dovozu malých automobilů unii přezkoumání dohody také dovolí. Právě díky této doložce nakonec dohoda prošla. Itálie, která produkuje levné a nekonkurenceschopné fiaty, smlouvu dlouho blokovala.

Schválení smlouvy znamená pro Evropskou unii podle mnoha diplomatů průlom. Dohoda s Koreou je totiž smlouvou o volném obchodu „nové generace“ a na jejím základě by unie podobné dohody mohla uzavírat i s dalšími významnými obchodními partnery. V úterý už například EU odstartovala rozhovory o volném obchodu s Malajsií. Další na řadě by podle Jedličky mohly být Indonésie, Tchaj-wan, Hongkong nebo Singapur. Všechny takové dohody prý Česku přinesou pouze pozitiva.

Proč jde o průlomovou smlouvu?

Důležitá je komplexnost smlouvy. Pokrývá tradiční zónu volného obchodu, odbourává cla - do pěti let jich chce zrušit 99 procent, předmětem smlouvy je ale i uvolnění obchodu se službami a ochrana práv duševního vlastnictví. V dohodě dokonce najdeme i náznaky řešení ochrany vzájemných investic.

Výroba automobilů Škoda
Zdroj: ČT24