Cena, nebo kvalita? Češi v tom nejsou jednotní

Praha – Průměrný zákazník je vyhynulý druh a zaměřit na něj reklamu a marketing jsou vyhozené peníze. Tvrdí to studie chování nakupujících Shopper Typology společnosti Incoma GfK. Podle ankety jsou zvyky zákazníků roztříštěné, diametrálně se liší jejich vztah ke značkám, výrobkům, prodejnám i cenám. Obchodníci kvůli tomu musí mnohem důkladněji promýšlet zacílení marketingu a reklamních kampaní, pomocí kterých zákazníky lákají do svých prodejen.

Zhruba pětina českých zákazníků se při nákupech řídí zvykem a příliš nehledí na ceny, nabídku zboží či jeho značky. Zhruba stejné je procento lidí, kteří si do obchodu přijdou jen pro zboží v akci a nekoupí nic jiného. „Zajímavý je i vysoký počet lidí, které nákup prostě nebaví. Chtějí jen rychle nakoupit a jsou tomu ochotni ledacos obětovat, přitom ale mají vysokou kupní sílu. Těch je mezi nakupujícími 13 procent,“ uvedl ředitel výzkumu společnosti Incoma GfK Zdeněk Skála.

Rozdíly se podle něj promítají do celého nákupního chování včetně toho, do jakých řetězců zákazníci chodí nakupovat. „Profil jednotlivých řetězců je velice výrazný. Dva hlavní typy zákazníků tvoří pravidelně přes 50 procent všech zákazníků řetězce. Velmi výrazné jsou tyto preference tam, kde je řetězec vnímaný jako silný v určité oblasti,“ upozornil Skála.

Rozhovor se Zdeňkem Skálou (zdroj: ČT24)

Zacílení na průměrného zákazníka = střílení do prázdna

„Diferenciace nákupního chování je jeden z nejvýraznějších trendů českého obchodu posledních let a rozdíly jsou v současnosti zásadní. Pro reklamu a marketing to znamená jediné - mířit na průměrného zákazníka znamená mířit do prázdna,“ podotkl Skála.

Například do řetězce Interspar nebo Globus chodí převážně zákazníci, kteří jsou nároční na kvalitu zboží i úroveň prodejny a zároveň jsou méně cenově citliví. Hypermarkety Kaufland si zase vybírají lidé preferující levný a přitom velký nákup.

Diskontní prodejny Lidl mají v hledáčku zákazníci, pro které je důležitá nízká cena a s oblibou využívají akční nabídky. Výrazný profil mají podle Skály i prodejny spotřebních družstev COOP, které navštěvují zákazníci vyžadující určitou stabilitu, tradiční značky a příjemnou obsluhu.