Koalice protlačila sněmovnou rozpočet se schodkem 135 miliard

Praha - I přes odpor opozice se dnes dle očekávání podařilo schválit rozpočet na příští rok. O rozpočtu se mělo hlasovat už dopoledne, jednání se nicméně zaseklo kvůli neshodám kolem údajné korupce na Státním fondu životního prostředí, které nakonec donutily k rezignaci ministra Pavla Drobila (ODS). Kolem 16. hodiny už měla ale Česká republika jasno. Poslaneckou sněmovnou definitivně prošel rozpočet se schodkem 135 miliard korun, což odpovídá 4,6 procenta hrubého domácího produktu.

Státní rozpočet podpořilo při závěrečném hlasování 112 poslanců – až na jednu výjimku z řad vládní koalice. Odmítlo ho 75 sociálních demokratů a komunistů. Zákon o státním rozpočtu nyní poputuje na stůl prezidentu Václavu Klausovi. Senát o něm nehlasuje. Pokud ho podepíše hlava státu, bude definitivně schválen.

Schválení rozpočtu je pro Českou republiku klíčové. Bez něj by hrozilo rozpočtové provizorium, které by ohrozilo pozici Česka v očích zahraničních partnerů a investorů. „Je to základní ekonomický dokument, bez něhož nelze zajistit financování základních veřejných služeb, bez něhož nelze financovat potřeby regionů a obcí, bez něhož nelze čerpat zdroje ze strukturálních fondů EU a bez něhož nejde potvrdit zahraniční veřejnosti, že Česká republika je zemí s makroekonomickou stabilitou,“ připomněl na úvod rozpravy ministr financí Miroslav Kalousek.

Petr Dufek, ekonom ČSOB

„Určitě je to rozpočet, který se dá označit jako úsporný. On totiž pracuje s nižším schodkem než ten letošní. V podstatě je to ale třetí nejvyšší schodkový rozpočet v České republice.“

Základní parametry rozpočtu už dané od prvního čtení. Stát bude mít v příštím roce příjmy ve výši 1 044 miliard korun a výdaje 1 179 miliard korun. Počítá se se schodkem 135 miliard korun, tedy zhruba ve výši 4,6 procenta hrubého domácího produktu. Aby bylo možné deficit na tuto úroveň srazit, muselo si Česko pořádně utáhnout opasky. O 10 procent z platů přijdou v příštím roce třeba zaměstnanci veřejného sektoru.

Nečas uspěl s miliardou pro vysoké školy

Dnes poslanci hráli o přesuny v rámci dohodnutých parametrů. Návrhů byla celá řada - poslanci žádali například více peněz na sociální služby nebo pro policisty a hasiče. Většina návrhů ale spadla pod stůl. Koaliční poslanci zvedli ruce pro návrh premiéra Nečase na zvýšení objemu financí určených pro vysoké školy o miliardu. Peníze poslanci vzali z nákladů na dluhovou službu. O 100 milionů si polepší i ministerstvo dopravy. Navýšení prostředků použije na dotace jízdného pro postižené.

Schválený rozpočet ihned sklidil kritiku opozice. ČSSD kritizovala hlavně jeho strukturu. „Vláda podcenila příjmovou stranu státního rozpočtu, orientuje se jen na plošné nespravedlivé škrty, které v příštím roce poškodí životní úroveň velké části obyvatel a taky poškodí hospodářský růst,“ uvedl po hlasování úřadující předseda ČSSD Bohuslav Sobotka s tím, že pokud by rozpočet sestavovala sociální demokracie, nesnižovaly by se platy státních zaměstnanců a nerušil sociální příplatek. Deficit rozpočtu by měl ale stejný jako Nečasova vláda.

Miroslav Kalousek, ministr financí:

„Byly přijaty pouze pozměňovací návrhy, které byly podány se souhlasem vlády jako koaliční pozměňující návrhy, ministr financí musí být logicky spokojen.“

Kalousek (TOP 09) zdůraznil, že schválení rozpočtu je dobrá zpráva pro Českou republiku i zahraniční investory. Dosažený deficit je ale podle něho stále ještě vysoký. Zdůraznil, že pokud by vláda k úsporným škrtům nepřistoupila, nebyl by deficit 135 miliard, ale více než 200 miliard korun. Dál se budou deficity podle něj „snižovat tak, abychom v roce 2016 byli schopni dosáhnout vyrovnaných veřejných rozpočtů“.

Na silnice půjde o třetinu míň než letos

Kromě státního rozpočtu dnes ve sněmovně dostal zelenou taky rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury. Příští rok se proti letošku sníží o 36 procent na 61,3 miliardy korun. Ze státní kasy půjde do rozpočtu fondu 33 miliard korun, tedy asi o 15 míň než letos. Dalších 18 miliard napumpují do SFDI evropské fondy a částkou 10,2 miliardy posílí rozpočet úvěr od Evropské investiční banky.

Poslanci poukazovali na to, že příští rok nebude zahájena prakticky žádná nová stavba. Ministr dopravy Vít Bárta (VV) podotkl, že stát se soustředí hlavně na stavbu obchvatů měst. Exministr dopravy Petr Bendl (ODS) připomněl, že státu se vrací z každé fondem vynaložené koruny 52 haléřů. „Musíme vědět, že když škrtáme na výdajích, škrtáme i příjmy,“ uvedl.

Významným zdrojem peněz na dopravní stavby mají být v příštích čtyřech letech soukromí investoři. Bárta by od nich rád získal v tomto volebním období až 130 miliard korun. Firmy by mohly financovat například rychlostní silnici R35, dálnici D3, rozšíření dálnice D1 nebo Pražský okruh.