Pražský dopravní podnik šetří, energie je první na ráně

Praha – Pražský dopravní podnik ročně utratí šestinu rozpočtu za pohonné hmoty a elektřinu. Teď hledá způsoby, jak ze dvou miliard korun co nejvíce ušetřit. Jeho spotřeba ho totiž činí největším konzumentem elektřiny v metropoli. Firemní vývojáři tak nyní společně s elektrotechnickými společnostmi vymýšlejí, jak nejvýhodněji recyklovat spotřebovanou elektřinu.

„My sice šetříme, ale ty úspory nám požírá vzrůstající cena energií,“ vysvětluje generální ředitel Dopravního podniku hl. města Prahy Martin Dvořák. Loni například podnik omezil odvětrávání stanic a tunelů metra v denních a večerních energetických špičkách. Na menším odběru elektřiny tak ročně ušetří téměř 20 milionů. O třetinu potom klesla spotřeba elektřiny po výměně a modernizaci souprav metra a tramvají, které nyní rekuperují energii získanou při brzdění. Velká část této energie ale stejně zůstává nevyužita a ztrácí se.

Kobylisy by už brzy mohly šetřit energii pomocí invertoru

Pražský dopravní podnik šetří na elektřině (zdroj: ČT24)

Generální ředitel Dopravního podniku hl. města Prahy Martin Dvořák:

„To je otázka, kterou se zabývá mnoho výrobců, jak na určitou dobu tu energii uchovat pro další použití.“

Nyní se proto začíná mluvit o invertorech. Jde o zařízení, které je schopné uchovat energii získanou při brzdění a dále ji využívat. „Zabezpečí převezení nevyužité rekuperované energie zpět do nadřazené sítě metra, a tím tu energii poskytne vlastně ostatním spotřebičům, jako jsou eskalátory, hlavní větrání, čerpadla,“ vysvětluje Marek Kopřiva z Dopravního podniku hl. města Prahy.

„Kobyliská stanice byla vytipována jako nejvhodnější, protože se nachází na spádu, a nabízí se tam tedy maximální možnost využití potenciální energie při brzdění,“ dodává Kopřiva. Podobná technologie by podle odborníků mohla fungovat i pro tramvajovou dopravu. V současné době dopravní podnik prověřuje nabídky zahraničních firem.