Ztráta je minulostí, ČD si loni vydělaly na dva rodinné domky

Praha – Roky ztrátového hospodaření Českých drah jsou minulostí. Státní železniční přepravce letos poprvé od oddělení nákladní dopravy ČD Cargo před třemi lety vykázal zisk. Za rok 2010 sice dráhy vydělaly jen devět milionů korun, ve srovnání s předloňskou víc než miliardovou ztrátou je to ale slušný výsledek. Firma se navíc netají svými ambicemi, letos už chce vydělat 320 milionů.

„Díky vnitřním úsporám v oblasti režijních a osobních výdajů jsme loni udrželi náklady společnosti na úrovni roku 2009, což v kombinaci s růstem tržeb pozitivně ovlivnilo celkové hospodaření Českých drah,“ řekl dnes generální ředitel ČD Petr Žaluda. Vlaky ČD loni přepravily 163 milionu cestujících, tedy stejně jako v předchozím roce.

Náklady drah loni stagnovaly na 29,2 miliardy korun. Tržby za přepravu cestujících bez doplňkových služeb meziročně vzrostly na 5,9 miliardy, což vedení drah připisuje zastavenému úbytku cestujících a většímu zájmu o cesty na delší vzdálenosti. Firma loni dostala od krajů na dopravní obslužnost o 325 milionů méně než v roce 2009.

Reportáž Michaely Polákové (zdroj: ČT24)

Dráhy ušetřily přes miliardu

Dráhy se v desetiletých smlouvách s kraji zavázaly za minulý rok uspořit 1,03 miliardy korun. Skutečná úspora byla podle Žaludy 1,08 miliardy. V regionální dopravě tím České dráhy sanovaly například nárůst cen nafty a dalších uznatelných nákladů v rozsahu kolem 160 milionů korun, které by jinak kraje musely uhradit.

Petr Žaluda, generální ředitel ČD:

„Hlavní příčiny (zisku) jsou samozřejmě úspory v nákladech, kdy se podařilo jednak ušetřit v personálních nákladech, kdy v loňském roce odešly zhruba dva tisíce zaměstnanců českých drah, byly tam úspory v nákupu a samozřejmě podařilo se, a to je velmi pozitivní, navýšit tržby o zhruba 170 milionů korun.“

Letos chce podnik zavedením centrálního nákupu materiálů a služeb ušetřit zhruba 150 až 200 milionů. Další úsporu očekává například u osobních nákladů nebo nákupu elektřiny.

Transparentnost a dobré hospodářské výsledky jsou podmínkou chystaného vstupu Českých drah na mezinárodní kapitálový trh. Emisí mezinárodních dluhopisů chce dopravce získat prostředky na financování obnovy vozidlového parku.

V jízdním řádu 2010/11 vypraví České dráhy průměrně více než 7 000 spojů každý den. Loni firma uzavřela smlouvy na modernizaci stávajících a nákup nových vagonů a souprav za téměř deset miliard korun.

Vlak EC 73 z Prahy ve stanici Wien-Meidling
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší