Češi chtějí spořit, trápí je ale nesrozumitelnost produktů

Praha – Krize zamíchala s ekonomickými kartami po celém světě. A ke změně chování přiměla i drobné střadatele také v tuzemsku. Češi se v roce 2011 chystají více šetřit. Podle průzkumu agentury Ipsos Tambor pro IX. Fórum Zlaté koruny, které portál ČT24 nabídne svým čtenářům zítra od 9:30 on-line, plánuje šetřit 85 procent dotázaných. Lidé se ale nerozhodují podle výnosů, které jim jednotlivé spořící produkty nabízí, ale v 75 procentech případů podle účelu, pro nějž je produkt určen.

„Pokud jde o přístup k finančním společnostem a nabízeným produktům, výsledky nás překvapily tím, že lidé se dnes chovají racionálněji a odpovědněji, než ukazují výzkumy v minulých letech,“ míní ředitel Zlaté koruny Pavel Doležal. Více spořit ve srovnání s předchozími lety plánuje podle průzkumu vypracovaného pro fórum více než třetina populace. Dalších 5 procent těch, kteří dosud nešetřili, se k tomu již letos chystá.

Nabídky bank jsou zbytečně složité

Z hlediska zlepšení přístupu finančních ústavů ke klientům by téměř třetina dotázaných uvítala lepší přehlednost a jednoduchost sazebníků, podmínek a smluv. Celá čtvrtina dotázaných pak žádá lepší srozumitelnost nabídek. Nejlépe se Češi orientují v podmínkách běžných účtů a stavebního spoření. Nejméně srozumitelným produktem jsou pro ně naopak podílové fondy.

Pokud jde o ochranu spotřebitele na finančním trhu, nejvíce podle dotazovaných může ke zvýšení této ochrany přispět stát a legislativa. Hned na druhém místě je zlepšení finanční gramotnosti obyvatel.