Leden byl pro obchodníky úspěšný, utržili o sedm procent víc

Praha – Letošní leden byl pro tuzemské obchodníky úspěšným měsícem. Po prosincovém propadu o 0,2 procenta jim vzrostly tržby i bez sezonního očištění meziročně o 6,8 procenta. Více nakupovali lidé hlavně motorových vozidel a nepotravinářského zboží. Částečně se projevil také o jeden den vyšší počet pracovních dní. Uvedl to dnes Český statistický úřad.

Po očištění o sezonní vlivy, kalendářní a pracovní dny se tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel v lednu zvýšily reálně meziměsíčně o 4,8 procenta a meziročně očištěné pouze o pracovní dny o 5,1 procenta.

Pavel Sobíšek, analytik UniCredit Bank:

„Domácnosti navíc odložily některé své dlouhodoběji plánované nákupy z prosince na leden, třeba kvůli sněhové kalamitě nebo kvůli očekáváným slevám větším, než bývá v lednu obvyklé.“

Lednový maloobchod (zdroj: ČT24)

Rostl zejména prodej přes internet či prostřednictvím zásilkové služby, a to o 21 procent, vzrostl prodej počítačového a komunikačního zařízení o 14,2 procenta a textilu a obuvi o 12,1 procenta. Růst prodeje výrobků pro domácnost o 6,3 procenta byl podle statistiků nejvyšší za posledních 28 měsíců. Lépe než loni v lednu si vedli také prodejci výrobků pro kulturu a rekreaci a farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží.

Naopak klesly tržby za pohonné hmoty o 0,9 procentního bodu, za smíšený sortiment ve stáncích a na trzích o 13,6 procenta, v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží o 3,6 procenta, za potraviny ve specializovaných prodejnách o 1,4 procenta a za použité zboží a sortiment prodávaný mimo prodejny, stánky a trhy shodně o jedno procento.

Podle údajů zveřejněných Eurostatem se v lednu 2011 sezonně očištěné tržby v maloobchodě v evropské sedmadvacítce zvýšily reálně meziměsíčně o 0,6 procenta, meziročně po očištění o pracovní dny vzrostly o 1,9 procenta.