Reklamace u Skansky odhaduje ŘSD až na 600 milionů

Praha - Podle odhadu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se celková výše reklamací u stavební společnosti Skanska šplhá až k částce 600 milionů korun, jak dnes uvedl generální ředitel ŘSD Jiří Švorc. Podle dřívějších vyjádření ministra dopravy Víta Bárty stát počítal s reklamacemi na některých úsecích silnic a dálnic, které firma stavěla, celkem ve výši až jedné miliardy. Bárta zároveň řekl, že v auditech bude pokračovat i u jiných dodavatelů.

Na ministrovy výroky si Skanska již dříve stěžovala a jeho vystoupení považovala za poškozování dobrého jména společnosti. „Hájím každou korunu daňových poplatníků a z logiky věci začínám tam, kde jde nejvíce ušetřit. A to je u největšího dodavatele,“ reagoval dnes Bárta. Zároveň zopakoval, že společnost Skanska je největším dodavatelem silničních staveb, který zároveň poskytl nejmenší slevy v minulosti.

Ministr Bárta vzkázal Skansce i dalším firmám, že doby, kdy platilo „čím hůř postavím, tím více zakázek dostanu“, jsou pryč. U Skansky podle svých slov začal proto, že má od státu nejvíc zakázek a měla by ve vlastním zájmu bojovat o dobré jméno. Ministr nevylučuje ani kroky vůči bývalým manažerům Ředitelství silnic a dálnic.

Bárta vs. stavbaři (zdroj: ČT24)

Vít Bárta

„Když už za tyto nestandardní peníze něco postavím, tak se přetrhnu, abych ukázal, že je to to nejlepší a nejdokonalejší, co je k dispozici. Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic už žádný hloupý Honza nebude.“

V současné době řeší ředitelství se Skanskou několik reklamačních řízení. Podle Švorce jsou největší potíže s kvalitou silnice D11, kde se zvlnil povrch vozovky, sesutí svahu na silnici D47 u Bílovce a chybějící atest svodidel na dálnici D1. Podle něj je právě pochybení v kvalitě prvků takzvané pasivní bezpečnosti zásadní.

Na výtky ohledně údajně nekvalitních svodidel společnost Skanska už dříve argumentovala tím, že je schopná doložit certifikátem každý metr svodidel. „Je nám líto, že pan ministr něpřijal naše pozvání ke kulatému stolu, my teď velmi pečlivě zvažujeme a připravujeme další kroky a budeme o nich veřejnost v nejbližších dnech informovat,“ uvedla mluvčí Skansky Lucie Nováková. Podle Švorce není předložení certifikátů hodnotnou náhradou. Dodavatel prý měl kvalitu svodidel dokázat právě povinným atestem, což neučinil.

Od víkendu stojí na reklamovaných úsecích silnic cedule, které řidiče upozorňují na dodavatele stavby a na to, že Ředitelství silnic a dálnic je musí opravit. Rovněž je na těchto úsecích snížená povolená rychlost. Podle Bárty nyní ministerstvo vyhodnotí „úspěšnost“ těchto cedulí a bude uvažovat o jejich použití i na dalších údajně nekvalitních stavbách od jiných firem.

Bárta po Kapschi žádá výrazné snížení nákladů na provoz mýtného

Ministr dopravy se pustil také do financí za mýtné. Nyní žádá po společnosti Kapsch dvacetiprocentní snížení nákladů, které firmě za výběr mýta platí stát. Společnost se zatím k tomu odmítá vyjádřit a záležitostí se prý bude zabývat.

„Slevu nepožaduji na základě nějaké chyby společnosti Kapsch,“ prohlásil Bárta. Podle něj je nutné nynější systém revidovat a pokusit se ušetřit. Obdobné slevy ministr Bárta žádal například u stavebních společností. Podle mluvčího společnosti Kapsch Davida Šimoníka je zatím příliš brzy požadavek ministra komentovat. Společnost se o požadované slevě dozvěděla z médií a zatím se k ní nechce vyjadřovat.