Do Boeingu přiteklo nezákonně přes 5,3 miliardy vládních dolarů

Ženeva/Washington - Ilegální subvence za minimálně 5,3 miliardy dolarů (téměř 92 miliard korun) získal od americké vlády výrobce letecké techniky Boeing. Na čísla upozorňuje zpráva, kterou dnes zveřejnila Světová obchodní organizace (WTO). Podle ní byla pomoc Boeingu poukazována převážně ve formě proplácení nákladů na vědu a výzkum přes účty Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA).

Dnešní zpráva je zatím poslední kapitolou v šest let trvající obchodní bitvě mezi strojírenskými giganty Airbus a Boeing. Tyto firmy se už mnoho let vzájemně obviňují, že jim jejich vlády nezákonně pomáhají prosadit se v konkurenčním boji.

„Dnešní zpráva WTO jasně ukazuje, že Boeing v minulosti obdržel obrovské subvence a že značné podpory se mu dostává i dnes,“ reagoval na zprávu WTO komisař Evropské unie pro obchod Karel De Gucht. „Spojené státy tento spor v roce 2004 začaly a teď dostávají jednoznačný verdikt, který prokazuje, že jejich dlouholeté a mnohamiliardové subvence Boeingu přes federální a státní programy byly nezákonné,“ dodal.

Podle De Guchta nezákonná podpora Boeingu značně poškodila zájmy Evropské unie: „Subvence vážně poškodily zájmy EU a zapříčinily, že Airbus přišel o tržby, klesly ceny jeho letadel a nečestně přišel o podíl na trhu ve prospěch Boeingu.“

Američané: Částka je oproti evropské podpoře směšná

Ovšem americký výrobce hodnotí verdikt jinak a poukazuje na to, že subvence, které dostává Airbus, vysoko převyšují subvence pro Boeing. Podle amerických činitelů nález WTO dokládá, že objem vládních subvencí se pohybuje pouze kolem 2,7 miliardy dolarů (přes 46 miliard korun). Objem subvencí, které Airbus obdržel v průběhu let, Američané vyčíslili asi na 20 miliard dolarů (více než 345 miliard korun).

Údaje Světové obchodní organizace dle amerického obchodního zmocněnce Rona Kirka jen potvrzují dlouhodobý postoj Spojených států, podle něhož jakákoliv pomoc pro Boeing je nesrovnatelně menší než pomoc, kterou dostává Airbus. Předchozí zpráva podle něj ukázala, že Airbus dostával na vývoj nových modelů takzvané startovní úvěry, které byly velmi nízko úročeny. Evropské vlády tak zmocněnec opět vyzval, aby už do budoucna Airbusu neposkytovaly podobně výhodné úvěry.

Bedlivě sledovaný případ se nakonec stal největším a nejnákladnějším obchodním sporem, který kdy WTO řešila. Přitom jiná porota WTO už loni v paralelním případu rozhodla, že v pořádku nebyla ani pomoc, kterou od evropských institucí dostává Airbus. Obě firmy v minulosti nálezy WTO téměř vždy interpretovaly rozdílným způsobem.