Škodovka a VW slaví výročí svatby

Mladá Boleslav – Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto je tahounem českého exportu a dlouhodobě patří k nejvýkonnějším českým průmyslovým firmám. V 90. letech se společnost stala také synonymem úspěšné privatizace. Někdejší předlužená a stagnující automobilka se proměnila v prosperující firmu po začlenění do německého koncernu Volkswagen. Čtvrtou značkou koncernu Volkswagen se Škodovka stala 16. dubna 1991.

V komunistickém Československu automobilka vyráběla osobní vozy hojně rozšířené ve většině tehdejších satelitů Sovětského svazu. Na popularitě ale automobilům zastaralé koncepce zakládala především absence konkurence v tehdejším sovětském impériu. Třeba Škoda 120, kterou automobilka představila v roce 1976, se už v době svého vzniku opírala o neperspektivní koncepci s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Ten typ se přesto v Mladé Boleslavi vyráběl dalších 14 let.

K záchraně Škodovky pomohl favorit

Reportáž Veroniky Markové a Veroniky Kubíčkové (zdroj: ČT24)

Po pádu komunistického režimu bylo jasné, že v otevřené ekonomice nemá firma příliš šancí uspět, byť v té době již vyráběla nový model modernější koncepce favorit. Ten jí nicméně nakonec pomohl při výběru zahraničního partnera, o českou automobilku byl díky němu v zahraničí zájem.

Vláda začala pro mladoboleslavskou automobilku hledat investora v roce 1990. Jednou z podmínek privatizace bylo mimo jiné zachování tradiční značky Škoda. Z původních 24 a později 12 možných partnerů vybral kabinet v srpnu 1990 koncern VW a francouzsko-švédské konsorcium Renault/Volvo. V prosinci 1990 se vláda na doporučení hospodářské rady přiklonila k variantě spolupráce s Volkswagenem.

Volkswagen nejprve získal 31procentní podíl v automobilce. Majoritním akcionářem, který ovládal 70 procent firmy, se stal až v roce 1995. Zbývajících 30 procent automobilky koupil v roce 2000.

Spojení s Němci se veřejnosti zprvu nezdálo

„Investice Volkswagenu do Škody Auto se ukazuje jako nejúspěšnější případ polistopadové privatizace. Z pohledu české ekonomiky je rozvoj Škody Auto jednoznačně přínosem.“

Rozhodnutí bylo tehdy velmi citlivě vnímáno veřejností a vzbudilo řadu nesouhlasných reakcí i vlnu emocí. V té době totiž panovaly v zemi různé obavy z ekonomicky silného západního souseda a zvláště mezi starší generací hrály roli i vzpomínky na německou okupaci Československa. Rovněž byl rozšířen názor, že západní kapitál vstupuje do českých podniků jen proto, aby je zavřel a zbavil se tak konkurence.

Vláda se pro VW rozhodla především díky přislíbeným investicím. V březnu 1991, kdy představitelé české vlády a firem Škoda a VW podepsali smlouvu o ustavení společné automobilové akciové společnosti, se koncern zavázal k miliardovým investicím, mimo jiné výstavbě nové motorárny.

V rámci koncernu se Škoda rychle modernizovala a začala se zbavovat nelichotivé pověsti, kterou měla především na západoevropských trzích. Prvním výsledkem spojení Škodovky s VW byl model Škoda Felicia, následovaly octavie, fabie a superby, jejichž názvy s výjimkou fabie odkazují na úspěšné modely minulosti.

„Spojení bylo rozhodujícím strategickým krokem, vedoucím k úspěchu renesanci značky Škoda,“ míní předseda představenstva společnosti Škoda Winfried Vahland. „Z talentovaného nováčka se stal náš klíčový hráč, Škoda úspěšně roste a třeba v Rusku a Indii dokonce víc než ostatní,“ dodal předseda představenstva koncernu Volkswagen Martin Winterkorn.

Škodovka je jednou z mála automobilek se stoletou tradicí

Historie mladoboleslavské automobilky sahá až do konce 19. století. Původní značka Laurin a Klement začala s výrobou motocyklů, první automobil – dvousedadlová Voiturette typ A – sjela z výrobních linek v roce 1905. Stejně jako motocykly z dílny Laurin a Klement byl i Voiturette A prodejním úspěchem a později se stal symbolem českého veteránu. Firmě zajistil stabilní postavení na trhu.

Rozvoj automobilového průmyslu nicméně přibrzdila první světová válka. Během té se automobilka Laurin a Klement musela podílet na válečné výrobě. Těžká poválečná léta přinesla stagnaci automobilového průmyslu, a tak původní zakladatelé prodali svou továrnu plzeňské Škodovce. V třicátých letech, kdy vrcholila hospodářská krize, firma představila model Škoda 420, který krizí stiženou automobilku zachránil.

Ve světovém měřítku je Škodovka jednou z mála automobilek, které se mohou pochlubit tak dlouhou tradicí. Více než stoletou historii výroby automobilů mají za sebou kromě ní už jen francouzské značky Peugeot a Renault, německý Mercedes a americký Ford.