Tygr IT Indie volá po větším podílu průmyslu

Bombaj - Indie pomalu přehodnocuje své výrobní priority. Země se totiž nechce spoléhat jen na IT technologie a služby, tedy odvětví, která ji vynesla na pozici třetí největší asijské ekonomiky. Vláda proto nyní vidí budoucnost v průmyslové výrobě, která by měla do deseti let tvořit až čtvrtinu tamního HDP. Vládní plán se spoléhá hlavně na silnou domácí poptávku, ale zároveň hodlá podporovat i vývoz.

Indové mají v poslední době nákupní horečku a na odbyt jde skoro všechno, od automobilů přes klimatizace až po ploché obrazovky. Čím dál více Indů si může dovolit i to, co pro ně ještě před pár lety byl jen nedostupný luxus. „Za posledních 18 měsíců je všechno jinak. O tom, co je dnes běžně k dostání v obchodech, jsme si ještě před dvěma lety mohli jen nechat zdát,“ říká výkonný ředitel GE Indie John Flannery.

Indie jako základna pro další expanzi firem

Indický průmysl (zdroj: ČT24)

Arvind Saxena, ředitel Hyundai Indie

„S příchodem mnoha zahraničních firem v posledních 15 nebo 20 letech se ve výrobě hodně věcí změnilo. Větší důraz se teď klade na kvalitu.“

Země s více než miliardou obyvatel a téměř nenasytnou poptávkou proto láká firmy z celého světa. Navíc stále více společností si Indii vybírá také jako základnu pro další expanzi v regionu. Například automobilka Hyundai odtud vloni vyvezla skoro čtvrt milionu vozidel, což je druhý nejvyšší počet hned za Jižní Koreou.

Výrobci však naráží i na řadu problémů. Trápí je třeba přeplněné přístavy, rozbité silnice nebo nedostatečné vzdělání místních. Kritiku směřují i na vládní opatření, které podnikatelům příliš často mění podmínky. „Změny se samozřejmě dělají až na poslední chvíli. To nám komplikuje situaci. Když nevíte, co máte čekat, nemůžete se na to připravit,“ vysvětlil výkonný ředitel GM Indie Karl Slym.

Hospodářské výsledky ukazují, že navzdory problémům je Indie pro investory stále zajímavá. Průmyslová výroba roste už dva roky bez přerušení. Daří se i celé ekonomice, která si podle odhadů letos polepší o více než devět procent.