Miliardový banánový byznys skrývá utrpení armády dělníků

Praha - Banány jsou nejprodávanějším ovocem na světě. Zároveň je to ale také komodita, která v sobě skrývá utrpení milionů lidí v rozvojových zemích. Lidé, kteří na plantážích pracují často i čtrnáct hodin denně, nejsou nijak chráněni před všudypřítomnými chemikáliemi. Dělníci se navíc na plantážích dřou za minimální plat. Někteří si ani nemohou dovolit posílat své děti do školy. Změnit se to nyní snaží fairtradeové organizace po celém světě.

Práce na banánové plantáži má do povolání snů hodně daleko, přesto ji dělají statisíce lidí. Z každého prodaného kusu ovoce se dostanou k plantážníkovi jen dvě procenta. Lidé na plantážích se navíc dřou do úmoru ve zdraví škodlivých podmínkách obklopeni chemikáliemi. „Chemikálie hubí všechny ostatní rostliny. Rajčata, papáju, avokádo - prostě všechno. V očích pálí jako kyselina. Pesticidy se běžně dostávají do vody, kterou pijeme,“ popsal jeden z pracovníků banánové plantáže.

Barbora Mrázková, Společnost pro Fair Trade

"Mnohahodinové neplacené přesčasy, sexuální obtěžování žen, nucená dětská práce, otravy lidí pesticidy, kontaminace půdy i vodních zdrojů, s tím vším se potýkají pracovníci banánových plantáží."

Reportáž Michaely Polákové (zdroj: ČT24)

Takový model banánového byznysu podporuje zatím i většina Čechů. Ti totiž chtějí banány hlavně levně koupit a na jejich původu jim až tak nesejde. Kampaně za takzvané férové banány chtějí změnu - jejich cílem je zajistit, aby si i zákazníci v Česku mohli koupit ovoce s nálepkou Faitrade - tedy zboží, při jehož výrobě nebyla porušována lidská práva dělníků. Pro úspěch akce je ale důležité, aby fairtradové banány nebyly výrazně dražší než ty klasické.

„Největší trh s banány je ve Velké Británii, kde se každý čtvrtý banán obchoduje jako fairtrade. V současnosti je tam průměrná cena fairtrade banánů asi o 5 až 10 procent vyšší než konvenčních, ale v některých případech je shodná,“ popsal situaci v zahraničí ředitel organizace NaZemi - Společnosti pro Fair Trade Pavel Malíř Chmelař.

Do českých obchodů se nejvíce banánů dováží z Ekvádoru, Kolumbie a Kostariky. Ročně za žluté plody Češi utratí zhruba 3,75 miliardy korun. Klíč k tomu, aby Češi kupovali férové banány, drží v rukou obchodní řetězce, ve kterých tuzemští spotřebitelé banány nejčastěji nakupují a které si mohou vybírat, kdo jim bude banány dodávat.