Tsunami odnesla půl zisku Toyoty

Tokio - Největší světové automobilce Toyota Motor klesl ve čtvrtém fiskálním čtvrtletí provozní zisk o 52 procent na 46,1 miliardy jenů (9,6 miliardy korun). Firma rovněž oznámila, že neposkytne výhled na nový fiskální rok, protože zatím nedokázala vypočítat dopad přerušení výroby po březnovém zemětřesení a tsunami na své hospodaření. Toyota letos zřejmě přijde o pozici největší automobilky světa a spadne až na třetí místo za General Motors a Volkswagen.

Výsledky Toyoty za fiskální rok 2010

Čistý zisk: 408,1 miliardy jenů

Počet prodaných vozů: 7,31 milionu

Výsledky Toyoty výrazně zaostaly za očekáváním analytiků, kteří v průměru čekali zisk za tři měsíce do konce března 94,6 miliardy jenů. Toyotu navíc čeká další obtížný rok i letos. Vypořádat se bude muset s nedostatkem součástek, který se dostavil kvůli škodám po zemětřesení. Automobilka přitom původně čekala, že se jí letos podaří výrazně oživit po problémech se svoláváním vozů ke kontrole.

Video Komentář Jana Rybeckého
video

Komentář Jana Rybeckého

Ničivé zemětřesení v březnu poškodilo továrny na výrobu automobilových součástek v severovýchodní části Japonska. Nedostatek součástek pak spolu s výpadky elektřiny přiměl všechny japonské automobilky k přerušení či omezení produkce v domácích montážních továrnách. Japonské závody Toyoty nyní pracují na poloviční výkon.

Toyota zřejmě letos přijde o pozici největší automobilky na světě, kam by se mohla opět vrátit americká společnost General Motors. GM tuto pozici držela od roku 1932 až do roku 2008, kdy ji z první příčky sesadila právě Toyota. Za leden až březen Toyota prodala 1,79 milionu vozů, konkurenční GM 2,22 milionu a německý Volkswagen 1,99 milionu aut. „Úplně nejvíc z toho těží především Korejci, a to konkrétně značka Hyundai, která má i dost podobné portfolio modelů jako Toyota, takže ta přesně zaplňuje to, kde Toyota dnes chybí,“ dodává nicméně Jan Rybecký ze serveru Autoweek.cz.

Jan Rybecký ze serveru Autoweek.cz:

„Dnes naopak právě ta skutečnost, že se Toyota snaží klást důraz na kvalitu a hlídat si skutečně, aby to co se značkou Toyota vyjede, tak aby bylo prvotřídní, tak i to je důvodem toho, že oni se nesnaží nahradit své dodavatele, kteří mají v současné době problémy a kteří nevyrábějí a jsou ochotni počkat se zahájením výroby i několik měsíců, aby se mohli spolehnout na to, že vše, co do těch aut dají, bude té nejlepší jakosti. Je to sázka na jistotu i za cenu hospodářských ztrát.“

Toyota již dříve uvedla, že by se její výroba měla vrátit k normálu v listopadu nebo v prosinci. Dnes dodala, že oživení výroby zřejmě bude rychlejší, než původně čekala, ale pouze zhruba o měsíc. Popřela tak zprávy z tisku, že by se k normálu mohla vrátit již o tři měsíce dříve. Přechod k výrazné ziskovosti však automobilce podle Rybeckého ještě potrvá. Nyní je totiž pozastaven veškerý vývoj a příprava dalších modelů, takže budou následovat investice, které způsobí další díry v rozpočtu.

Výroba v automobilce Toyota
Výroba v automobilce Toyota