Státní fond dopravní infrastruktury drtí mandatorní výdaje

Praha - Stav tuzemských silnic je stále žalostnější. Jenže zatímco potřeba peněz na jejich opravu a modernizaci roste, částka, kterou dostává Státní fond dopravní infrastruktury ze státního rozpočtu, klesá. Na dopravní infrastruktuře stát totiž pořád šetří. Mandatorní výdaje, které fond chtě nechtě platit musí, navíc spolykají většinu peněz v jeho rozpočtu. Na nové investice tak nezbývají peníze. O financování dopravní infrastruktury se diskutovalo i na dnešním Žofínském fóru.

„My musíme spolufinancovat projekty, které platí EU, musíme dokončit rozestavěné stavby, musíme zabezpečit dostatek prostředků na opravy, údržbu, na naplnění smluvních vztahů typu Kapsch,“ popsal stávající situaci ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury. Jeho slova potvrdil v rozhovoru pro ČT24 ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský (VV). „My máme relativně velkou rozestavěnost a je primárně potřeba najít zdroje na dostavbu rozestavěných dálnic,“ uvedl.

Dlouhodobé závazky přitom nejsou jen otázkou silnic a dálnic. Týkají se také železnice. „Co se týče železničních staveb, tam jsme podstatně vázáni povinnostmi modernizace 3. a 4. koridoru, které vycházejí ze starších vládních usnesení,“ podotkl ředitel odboru strategie ministerstva dopravy Luděk Sosna.

Reportáž Lucie Müllerové (zdroj: ČT24)

Ministerstvo dopravy proto nyní hledá způsob, jak rozpočet fondu dopravní infrastruktury vylepšit. Několik miliard by mohlo přitéct díky rozšíření mýta z dálnic i na silnice nižších tříd. A chce také výrazně navýšit částku, kterou fond dostává ze státního rozpočtu. Shánění peněz ale státu chvíli potrvá.

„Rozhodně nezahájíme v letošním roce žádnou velkou dopravní stavbu, takže to je bezesporu problém,“ podotkl prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. Celkově si letos stavaři stěžují na zhruba 40procentní propad veřejných zakázek. A šance na zlepšení je zatím podle nich minimální.