GM hledá pomoc pro nemocný Opel

Frankfurt nad Mohanem – Americký automobilový gigant General Motors (GM) opět uvažuje o prodeji evropské divize Opel, protože ztrácí důvěru v obnovení její ziskovosti. Píší o tom německé časopisy Auto Bild a Spiegel. Uvedení zdrojů se však zdráhají. Možnými kupci jsou podle nich čínské automobilky nebo německý koncern Volkswagen. Evropské trhy by však spojení s Volkswagenem nedovolily.

Automobilky prodej popírají

Samotná automobilka se ke zprávám o možném prodeji vyjádřit nechce. Generální ředitel Opelu Karl-Friedrich Stracke v dopise zaměstnancům zprávy označil za „čiré spekulace“. K možné koupi Opelu se odmítla vyjádřit i automobilka Volkswagen, jejíž součástí je Škoda Auto. Podle redaktora serveru Autoweek.cz. Vladimíra Rybeckého spíš hledá GM způsob, jak Opel dostat z problémů.

Do problémů se Opel dostal loni, kdy nebyl schopný ani dostát svým závazkům. GM tehdy hodlala divizi prodat kanadskému výrobci automobilových součástek Magna a ruské bance Sberbank. Nakonec se ale rozhodla, že si Opel ponechá a provede jeho restrukturalizaci sama. „Tehdy se všechno tohleto dělalo více míně s jedním cílem - aby se německá vláda přinutila udělat nějaký podpůrný krok pro Opel, a lze předpokládat, že i tyto spekulace, které vznikly mají nějaký skrytý význam, který se nám možná brzy odhalí,“ tvrdí šéfredaktor Auto Motor a Sport Michael Kudela.

Němci jsou naštvaní, v Evropě je ohroženo 40 tisíc míst

V březnu však generální ředitel GM Dan Akerson upozornil, že Opel navzdory růstu prodeje automobilů nadále hospodaří se ztrátou. Němce teď rozčiluje, že se detroitská centrála od spekulací o prodeji automobilky nedistancovala. „Jestli se před rokem rozhodli Opel neprodat, tak teď postrádám jednoznačné dementi takových spekulací. Ohrozilo by to i pozici Německa jako průmyslové země,“ tvrdí předseda podnikové rady Opelu Klaus Franz. Na zprávu zareagovala i německá kancléřka Angela Merkelová. Ta GM vyzvala, aby objasnila budoucnost své evropské divize.

Před rokem byly důležitým argumentem pro ponechání Opelu v GM jeho technologie, které koncern používá u většiny svých značek na všech kontinentech. Teď jsou ale údajně v Detroitu přesvědčeni, že techniku pro menší auta by mohli nahradit Korejci z bývalého Daewoo, větší by pak vyvíjeli přímo ve Spojených státech. Pro Opel by to mělo zřejmě značné následky – po celé Evropě zaměstnává přes 40 tisíc lidí.

Vladimír Rybecký:

„Dnes je Opel v situaci, kdy by s Opelem GM prodávala své špičkové technologie a nové modely, a to v podstatě vůbec nepřichází v úvahu.“

Šéf Opelu je však včera oznámil, že divize dělá velmi dobré pokroky. V loňském roce Opel prodělal 1,6 miliardy dolarů (26,6 miliardy korun). „Opel je v situaci, kdy si myslím, že není potřeba jej prodávat. To všechno je spíš takový tlak na německé odboráře, aby byli přístupní trošičku tvrdšímu jednání ze strany GM,“ tvrdí Rybecký. Od bank navíc zaznívá, že by byl prodej v současnosti neekonomický.

Podle Rybeckého je spíše možná nějaká forma aliance. „Je možné, že by do hry vstoupila v podstatě jenom jediná čínská automobilka, která přichází v úvahu. To je společnost Shanghai Automotive Industry Corporation. Odtud možná vzniká i ta domněnka týkající se Volkswagenu, protože SAIC vyrábí v Číně jak automobily značek GM, tak i volkswageny,“ dodává odborník.

Evropa by Volkswagenu koupi nedovolila

Vladimír Rybecký:

„Předně, Volkswagen to v žádném případě nemůže být z jednoduchého důvodu, koncern Volkswagen ovládá asi 36 procent německého trhu. Opel by mu přidal dalších osm až deset procent a při současných podmínkách v Evropě by nebylo možné něco takového připustit.“

Volkswagen je největší automobilkou v Evropě a do roku 2018 se hodlá stát největším výrobcem automobilů na světě. Firma již pracuje na převzetí německého výrobce sportovních vozů Porsche. Opel se však německé automobilce do rukou nedostane.

GM opustila bankrotový režim za pomoci vlády už předloni. Koncem loňského roku se pak vrátila na burzu. V letošním prvním čtvrtletí více než ztrojnásobila čistý zisk na 3,2 miliardy dolarů. Vykázala tak nejvyšší čtvrtletní zisk za více než deset let.