Nové trendy herního průmyslu - jednoduché hry a zdarma

Praha - Hráči videoher budou letos rekordně utrácet. Herní průmysl by si měl přijít na 74 miliard dolarů. Vyplývá to ze zprávy analytické společnosti Gartner. V roce 2015 hráči za svou vášeň utratí dokonce 115 miliard dolarů. Do budoucna poroste hlavně význam her s jednoduchými pravidly. Na významu rovněž získávají tzv. free2play hry, tedy ty, jejichž pořízení a základní hra hráče nic nestojí.

Jen malou část – zhruba 18 miliard dolarů – utratí hráči za hardware. Drtivá většina ze 74 miliard pak půjde do her všeho druhu. Počítačové nebo konzolové hry jsou ale na ústupu a stále větší kus koláče ukrajují tituly určené pro mobilní zařízení, například chytré telefony nebo tablety, a také třeba hry přes sociální sítě – hlavně přes Facebook. „Jde o to, že se to hraje hned, ten člověk vidí reklamu, pinkne do ní a během 30 vteřin vlastně hraje, většinou jsou ty hry velice jednoduché na pochopení,“ vysvětlil zástupce herního protálu Frag.cz Jakub Červinka.

Hráče táhne jednoduchost

Do pěti let se podle společnosti Gartner takzvané casual hry, tedy právě ty, které mají jednoduchá pravidla a ovládání a velké zastání právě na sociálních sítích či mobilních telefonech, stanou číslem jedna, pokud jde o počet hráčů, a tedy i to, kolik peněz spolyká jejich vývoj oproti ostatním titulům.

„Chytré telefony a tablety nebudou asi nikdy primárně herními zařízeními, ale herní složka je jejich klíčovou vlastností. Mobilní hry jsou nejpopulárnější typ aplikací pro přenosná zařízení a zájem o ně i nadále poroste,“ podotkl vedoucí výzkumu společnosti Gartner Tuong Nguyen. Své místo si začínají casual hry dobývat už i na xboxech.

Lidé chtějí stále více hrát zdarma

U mobilních her se teď dvojnásob prosazuje nejnovější trend herního průmyslu posledních let. Stále častěji se využívá model free2play, pro hráče jsou tedy zdánlivě zdarma. Vývojáři a distributoři pak vydělávají na reklamě nebo prodeji virtuálních předmětů a různých vylepšení do hry. „Ostatní hráči mají třeba lepší koně, a tak si koupím hezčího koně, lepší auto, větší výnosy z pozemků a podobné maličkosti, prostě cokoliv navíc. Většinou se toho dá dosáhnout i normálně, ale třeba musím hrát o týden déle a to nechci,“ popsal Červinka.

Například příjmy App Store - elektronického obchodu společnosti Apple - pocházejí ze dvou třetin právě z free2play her. Odborníci z branže se ale začínají proti free2play hrám bouřit. Například prezident Nintenda Satoru Iwata je před časem označil za zlo, které podkopává hodnotu her.