Jak si vydělat natáčením videí či psaním blogu?

V řeči internetových nadšenců se tomu říká monetizace obsahu. Jedná se o snahu využít populárnosti webu, blogu nebo videa a finančně ho zhodnotit. V Česku mají amatéři v současnosti jedinou možnost, a to využít partnerský program Youtube. Český Stream zatím spolupracuje výhradně s profesionály.

Mezi amatérskými internetovými tvůrci je stále větší zájem o vytváření originálního obsahu. Zatím jen zlomek z nich jej dokáže zpeněžit. Nejlépe to jde u videí, která jsou u lidí na internetu mnohem oblíbenější než čtení dlouhých textů. Proto do videí soustřeďují své síly i zadavatelé reklamy. „Z reakcí lidí, kteří uspěli v této oblasti, je zřejmé, že si ani neuvědomí, že by se produkcí zábavných či poučných videí dalo živit třeba i na fulltime, když se zadaří. V této oblasti se Google a Youtube snaží dělat osvětu. Vím, že zrovna letos na jaře objížděli velká města, kde pořádali jakési náborové kampaně,“ říká Vojtěch Bednář, šéfredaktor serveru tyinternety.cz.

Google oslovuje partnery aktivně sám, ale je možné se přihlásit i pomocí online formuláře, na základě kterého může začít výběr a případné přijetí partnera do programu. Noví partneři absolvují online tutorial, ve kterém se dozví něco více o možnostech využítí technologií a práce s videem, a dále si zvolí, u kterých jejich videí se bude zobrazovat reklama. Poté už se tvůrce soustředí pouze na vytváření obsahu a Google zajišťuje platformu a prodej reklamních ploch, popisuje práci Googlu Božena Řežábová.

Majitel obsahu dostává většinu výnosu z reklamy. Partneři, kteří se zapojili do programu a pravidelně publikují videa, která mají i milion zhlédnutí, vydělávají tisíce dolarů měsíčně, komentuje Bednář úspěchy tvůrců z řad jednotlivců. Jednou z podmínek Googlu pro přijetí partnera je partner s širším publikem, který netočí pouze soukromá videa, určená pro sdílení s přáteli. „Určitě se díváme na popularitu mezi Youtube komunitou, sledujeme počet zhlednutí videa, počet odběratelů a jak probíhá interakce s komunitou. Rovněž kontrolujeme, zda partner neporušuje pravidla, nenahrává závadný obsah nebo neporušuje autorská práva,“ dodává Řežábová.

Zajímavé je, že zájem o spolupráci s videoportálem Youtube projevily i neziskové organizace. V současné době Google navazuje spolupráci se Safer Internet, Daruj správně, dále navázal spolupráci se Slovensko-českým ženským fondem proti násilí na ženách.

Ve světě existují vedle nejznámějšího Googlu tisíce dalších partnerů. V Česku jsou jich zatím desítky. Z těch známější je to třeba DJ Wich. Součástí nového trendu je i Petr Pospíšil a jeho sedm společníků, kteří vyslyšeli poptávku a začali natáčet videorecenze telefonů. „My jsme nezačali videa publikovat proto, abychom na tom vydělávali, chtěli jsme oslovit. Měli jsme původní kanál i původní tvorbu, což je jedna z podmínek přijetí do programu. Samotné nás překvapilo, že se od té doby zvedla návštěvnost a jsou z toho zajímavé peníze.“

Ekonomika + (zdroj: ČT24)

Češi jsou zatím pasivní, ale povědomí se zvyšuje

Zájem o videoreklamu se zvyšuje a objevují ji i menší, lokální poskytovatelé a prodejci služeb. Do budoucna se dá čekat, že peněz do online reklamy do oblasti videa půjde víc a víc. Češi jsou zatím pasivnější než třeba jiné země jako Velká Británie nebo Spojené státy, ale situace se postupně mění a počet nahraných videí jednotlivců v partnerském programu stoupl meziročně o 35 procent.

„Vždycky bude asi platit, že většina lidí reklamu přeskočí a bude je zajímat jenom video. To už je byznys a jde o umění reklamních tvůrců se s tím poprat. Obecně platí, že na baner klikne jeden člověk z tisíce, takže ten konverzní poměr je velmi malý. Právě proto se snažíme reklamu lépe cílit na konkrétní uživatele a jejich návyky a snažíme se obsah videa dělat zajímavější a unikátní, aby si jej uživatel rád pustil a nevypnul,“ říká Vojtěch Bednář z tyinternety.cz.

Jeden z nových formátů nabízí možnost, aby inzerenti platili za video, které uživatel zhlédl až do konce a nepřeskočil jej. „Je to boj zmonetizovat obsah na webu, není to jen tak, že napíšete cokoliv, lidi vám tam klikaj a cpou vám peníze. Pro studenty je to docela zajímavý přivýdělek, ale nemůžeme říct, že bychom se tím uživili,“ říká Petr Pospíšil.

Web lze reklamou zcela nasáknout

Vydělávat se pochopitelně nemusí pouze videem. Už dlouhou dobu je možné získávat peníze prodejem reklamy na svém webu nebo blogu, poněvadž na každý prvek webové sránky se dá reklama nabalit. Existují programy, které dokáží na fotce najít kabelku nebo boty, napojit se na výrobce či prodejce a tím vydělávat. To samé platí u capchas, u slovíček, která musí uživatel opsat, aby prokázal, že je člověk, a ne robot. I tam se objevují textové reklamy i video capchas. Vyskytly se i případy, kdy se reklama objevila v příkazovém řádku.

Tvůrce musí zvážit, jak moc chce své čtenáře ovlivňovat reklamou, proto není dobré dávat reklamu do každého volného prostoru. Doporučujeme vybrat místo, kde bude pro čtenáře zajímavá a zároveň nebude rušit.

Rizika monetizace webu

  • nepřehlednost webu nebo blogu
  • není zřejmé, co je původní text a co reklama
  • nevhodný typ reklamy k obsahu textu

Pořád ovšem platí omezení daná reklamou. Pokud návštěvnost webu není příliš velká, je představa o zbohatnutí mylná. Současný internet navíc obsahuje čím dál více stránek i obsahu, zatímco nabídka reklamy tak velká není. Pokud se tedy rozhodnete, že se budete naplno živit natáčením videí nebo psaním blogu, budete se muset hodně otáčet. Vydělat slušné peníze se dají, ale musíte se svému prostoru věnovat pravidelně, psát poutavě a točit zábavně a kvalitně.

Čeští autoři mají ještě jednu překážku – čeština má jen okolo deseti milionů potenciálních uživatelů. Velké partnerské programy spoléhají na pravidelnost, se kterou se uživatelé k videím vracejí. Dobrý tvůrce uspěje každým druhým videem, což se v českých podmínkách dělá výrazně hůř.