Ivana Zajícová z Ivančic posílala na dobírku pressovar. „Zjišťovala jsem si na poště, jestli mají nějaké krabice nebo obalový materiál, aby byla zásilka v bezpečí, bohužel neměli,“ popsala paní Zajícová. Na webových stránkách hledala pokyny, jak takovou zásilku zabalit, ale marně. A tak ji pečlivě zabalila jen dle svého uvážení.
„Ještě při odesílání jsem se ptala, jak se s balíky zachází, jestli se s ním třeba nebude házet, že obsah je opravdu křehký a taky docela drahý,“ popsala dále Zajícová. Byla ujištěna, že při váze balíku 9 kilogramů se s ním házet ani nedá. Při podání zásilky ji ale pro jistotu označila jako křehkou a udala cenu deset tisíc korun, aby byla v klidu.
Za dva dny se paní Zajícové ozvala zákaznice, které pressovar posílala. Balík jí sice dorazil, byla ale prasklá podmiska presovaru i jeho displej. Zásilku paní Zajícová ihned reklamovala, pošta ale reklamaci zamítla, zásilka prý nebyla dostatečně zabalená. A že šlo o zásilku křehkou? Jak vyplývá z oficiální odpovědi České pošty na reklamaci paní Zajícové, to v podstatě nic neznamená.
„Tím, že jste požádala o zvláštní zacházení se zásilkou – křehce –, jste vyloučila její zpracování na třídících strojích. Ostatní úkony, spojené s přepravou (nakládka, vykládka, přeprava) tím omezeny nejsou. Zásilky jsou vrstveny na sebe a podle potřeby polohovány. Mezi zásilkami tak vzniká vzájemný tlak a vzájemný náraz, takže v případě, kdy není použito dostatečně pevné balení, není vyloučena možnost poškození zasílaného obsahu,“ zdůvodnila pošta zamítnutí reklamace.
Paní Zajícová nevěřila svým očím. „Pošta způsobila škodu, já mám újmu na zboží. A i když jsem zaplatila za balík 166 Kč s připojištěním na křehké, tak nic nedostanu?“ zlobí se.
Právník: Zamítnutí reklamace bylo neoprávněné
Podle právníka Občanského sdružení spotřebitelů TEST Jana Votočky je v právu zákaznice. Podle něj pošta jako profesionální dopravce, který zná způsob nakládání se zásilkou a postup při její přepravě, by měla vždy v konkrétním případě, je-li zásilka podávána jako křehká, upozornit odesílatele na nevhodnost přepravy či zvoleného obalu.
„Byla-li tedy pošta upozorněna na křehkost zásilky, a přesto ji přijala, aniž by zákazníka upozornila na možnost jejího poškození, odpovídá za její poškození v plné míře,“ uvedl Votočka. Odpovědnosti by se podle něj pošta mohla zbavit pouze v případě, že by zákazníka na rizika upozornila, a ten přesto trval na zvoleném způsobu přepravy v daném, třeba i nevhodném, obalu. „V popsaném případě však k takovému přechodu rizika s vědomím zákazníka nedošlo, a proto by měla pošta škodu uhradit,“ upřesnil právník a poradce TESTu.
Podobných případů je více
Podobnou zkušenost má i Ondřej Raška z Ostravy. Jeho firma také zasílala balík s označením křehké, a přestože zákazníkovi dorazil poškozený, Česká pošta reklamaci zamítla. „Balík nám původně zaslal přímo výrobce z Německa a do Ostravy přišel nepoškozený, sám jsem obsah zásilky kontroloval,“ uvedl jednatel firmy. Zboží bylo zabaleno v kartonové krabici s množstvím papírových výztuh a výplní, a ve stejném obalu, jen ještě více zajištěné, putovalo s Českou poštou dále do Dobřan. Tam už ale dorazilo rozbité.
„Je to pro mě nepochopitelné, výrobce má padesátileté zkušenosti s odesíláním svých výrobků po celém světě. Odešle balík z Německa, ten do Ostravy dorazí v pořádku, ale pak ve stejném obalu doputuje do Dobřan poškozený?“ diví se. Raška si navíc stěžuje i na to, že v obchodních podmínkách Česká pošta vůbec neuvádí, jakým způsobem balík zabalit a jaké materiály použít. „A když zavoláte na reklamační oddělení, neřeknou vám, jak měl být balík zabalen, pouze to, že byl zabalen špatně,“ upozornil.
Pošta svou odpovědnost odmítá
O odpověď jsme samozřejmě požádali Českou poštu. Zajímalo nás nejen, proč byly obě reklamace zamítnuty, ale hlavně také to, jak má být vlastně zásilka zabalena, aby nedošlo k jejímu poškození.
„Balení poštovních zásilek upravují poštovní podmínky. Česká pošta přepravuje obrovské množství různých typů zásilek, které mají rozdílné velikosti, váhu či obalový materiál. Také obsah těchto zásilek je z různých materiálů. Není proto možné specifikovat, jak má být který konkrétní obsah zásilky zabalen. Vždy platí, že vnější i vnitřní obal poštovní zásilky musí být přizpůsoben povaze zasílané věci a délce její přepravy. Konkrétně v obou případech, byly zásilky nedostatečně zabaleny odesílatelem a z tohoto důvodu nemohla Česká pošta reklamacím vyhovět,“ řekla ČT24 mluvčí České pošty Marta Melicharová. Poškozeným klientům tak zřejmě nezbude nic jiného než se obrátit na soud.