Při koupi využijí České dráhy opci rakouských drah, které v obřím tendru koupily desítky stejných vlaků a některé z nich nebudou potřebovat. Nabídka je podle ČD výjimečně výhodná, a proto na ni nevypsaly standardní výběrové řízení.
To se však nelíbilo tradičnímu dodavateli železničních vozidel, strojírenské společnosti Škoda Transportation. Ta zpochybnila výhodnost nákupu souprav i argument časové omezenosti nabídky. Škoda požadovala vypsání výběrového řízení. Její námitky však Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nevyslyšel a umožnil drahám obchod uskutečnit.
Mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá:
„Jsme stále přesvědčeni, že jsme schopni nabídnout alternativní a levnější variantu k Railjetům, a proto stále považujeme za chybu, že na zakázku v takové hodnotě nebylo vypsáno řádné výběrové řízení.“
V nových vozech se budou moci cestující svézt v rámci mezinárodních rychlíků směřujících do Rakouska a Německa. Kvůli použití vozů na zahraničních železnicích požadovaly dráhy vozidla schopná jet rychlostí alespoň 230 kilometrů v hodině. Situaci ale může zkomplikovat zájem nového konkurenta ze skupiny Student Agency – RegioJetu – o tyto trasy.