Železniční odbory chtějí na tripartitě lobbovat za předdůchody

Praha – Železniční odbory chtějí po vládě žádat, aby nastavila zákonné mantinely, které by umožnily lidem pracujícím v náročných profesích dřívější odchod do penze. Zároveň po státu také požadují, aby udržel dotace do regionální dopravy ve výši, ke které se zavázala Fischerova vláda. Na splnění svých požadavků dávají vládě čas do konce října. Poté budou zvažovat stávku.

Odbory prosazují, aby lidé z náročných profesí mohli odcházet do penze už v 60 letech. Kterých profesí by se to mělo podle jejich představ týkat, zatím nezveřejnily. Konkrétní profese by si podle nich měly dojednávat jednotlivé odborové organizace se zaměstnavateli v rámci kolektivního vyjednávání. „Je velmi obtížné stanovit to zákonem. U každého zaměstnavatele se může ta profese lišit,“ vysvětlil postoj odborů předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša.

Železniční odbory plánují, že by se tzv. předdůchody zaměstnancům na železnici vyplácely z důchodového připojištění. Pejša uvedl, že Správa železniční dopravní cesty a ČD Cargo už po dohodě s odbory tři roky přispívají zaměstnancům z některých náročných profesí na důchodové pojištění zvýšenou částku. Nyní by se podle něj měly upravit zákony tak, aby tito lidé mohli naspořené prostředky využít právě na financování dřívějšího odchodu do penze.

„My bychom chtěli, aby zde byla možnost čerpat tyto naspořené prostředky v období jednoho až pěti let jako rentu a poté teprve by člověk odešel do důchodu z průběžného systému,“ popsal představu odborů Pejša. Nyní je peníze z důchodového připojištění možné vyplatit buď jednorázově, nebo je lidé mohou čerpat jako doživotní rentu. Svůj návrh odboráři sociálním partnerům představí 13. října na zasedání tripartity.

Jaroslav Pejša

„Ústředí jasně rozhodlo, abychom nekompromisně hájili naše stanovisko, které je zároveň stanoviskem Asociace samostatných odborů.“

Pro regionální dopravu chtějí odbory od státu 2,6 miliardy

Druhým bodem, který budou odboráři na tripartitě prosazovat, je udržení stávající výše financování osobní železniční dopravy, na základě memoranda o regionální železniční dopravě, které má krajům ročně zaručovat 2,6 miliardy korun.

Situací v regionální železniční dopravě se bude zabývat i expertní komise, kterou ministerstvu dopravy nařídil sestavit předseda vlády Petr Nečas. V rámci této skupiny mají společně zasednout zástupci ministerstva, krajů, Českých drah, Správy železniční dopravní cesty a společně připraví dlouhodobou koncepci regionální osobní železniční dopravy. V té by se podle odborů mělo jednat i o financích pro tento typ dopravy. Případné změny v částce by se měly schválit jednomyslně.

Rozhovor s Jaroslavem Pejšou (zdroj: ČT24)

Do doby, než komise dospěje k jednomyslnému závěru, by měl stát platit dopravu ve stejné výši, jako platí dosud, uvedl Pejša. V sázce jsou totiž objednaná vozidla ČD z peněz Regionálních operačních programů. Česko by se kvůli úspoře 450 milionů mohlo dostat do situace, kdy by nesplnilo podmínky monitorovací zprávy EU za rok 2012 a mohlo by několik miliard z evropských programů vracet, obává se Pejša.

Kompromis ve financování regionální dopravy se hledá obtížně

Ministerstvo financí původně chtělo snížit krajům příspěvek na regionální dopravu o 600 milionů korun, později se však ministr dopravy Pavel Dobeš a ministr financí Miroslav Kalousek dohodli na kompromisním návrhu. Ten spočívá v přidělení 300 milionů korun do rozpočtu kapitoly ministerstva dopravy, které ministerstvo rovným dílem rozdělí na dálkovou a regionální dopravu. Zbylých 450 milionů korun by do regionální železniční dopravy měly shodně doplatit kraje, České dráhy a Správa železniční dopravní cesty. Tento návrh ale odmítají kraje, které údajně potřebnou částku v rozpočtech nemají. Zvýšení peněz na dopravu se odbory neúspěšně snažily vyjednat už minulý týden na jednání tripartity.