Penta krouží kolem Masarykova nádraží, získá pozemky za zlomek ceny?

Praha - Investiční společnost Penta odkoupí většinový podíl ve firmě Masaryk Station Investment, která se spolu s Českými drahami podílí na přípravě komerční výstavby na nevyužitých pozemcích v okolí pražského Masarykova nádraží. Vstup Penty do developerské společnosti je už prakticky dohodnutý, zbývá doladit jen detaily. Díky vstupu do Masaryk Station Investment by mohla Penta v budoucnu získat lukrativní pozemky v okolí nádraží za zlomek jejich tržní ceny.

Penta by měla v Masaryk Station Investment nahradit společnost ING Real Estate, která ukončila developerskou činnost. Masaryk Station Investment spolu s Českými drahami vlastní společnost Masaryk Station Development. Ta má předkupní právo na zatím nevyužité pozemky v okolí Masarykova nádraží, na kterých by v budoucnu mohly vyrůst lukrativní komerční prostory. Podle předsedy představenstva Masaryk Station Development Jana Hromádky bude Penta schopna vyhovět Českým drahám při odprodeji pozemků v okolí nádraží. Dráhy podle něj již nemají zájem se na developerské činnosti podílet a chtějí urychleně nepotřebné pozemky prodat.

„Chceme se zbavit pozemků, které nám k ničemu nejsou a naopak chceme, aby nám zůstalo nádraží,“ zdůraznil v rozhovoru pro Českou televizi mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Z peněz, které dráhy za pozemky utrží by pak rády opravily staré nádraží. Počítají totiž s jeho dalším rozvojem a využitím pro příměstskou dopravu.

Reportáž Jakuba Linky (zdroj: ČT24)

Budou se lukrativní pozemky prodávat za babku?

Cena pozemků v rámci předkupního práva společnosti Masaryk Station Development se bude odvíjet od výběrového řízení z roku 2004, kdy vítězné sdružení nabídlo 900 milionů korun za 125 tisíc metrů čtverečních stavebních pozemků. Za jeden metr čtvereční těchto drážních pozemků by tak měly České dráhy získat 7 200 korun. Pokud ale dojde ke změně územního plánu a z pozemků se stanou stavební parcely, stoupne jejich hodnota na 38 tisíc korun za metr. Nový majitel pozemků by tím pádem ušetřil stovky milionů korun.

Penta si je lukrativního předkupního práva vědoma

„My vstupujeme do Masaryk Station Investment právě proto, že má uzavřené smlouvy, které jí umožňují odkup těch pozemků,“ informoval projektový ředitel Penty Investments Petr Palička.

Vedení Českých drah odpovědnost za nevýhodné smlouvy odmítá. „Ne, toto vedení je nepodepisovalo. A vůbec ta kauza se vleče někdy od roku 2004,“ zdůraznil Štáhlavský. Prodej zbytných pozemků Českých drah v okolí nádraží by měl následovat poté, co je změna územního plánu umožní zastavět. Na změnu územního plánu zatím investoři čekají. Podle dostupných informací by ji mělo město schválit příští rok.

Maximální cenu by pozemky podle Hromádky měly jen v případě, že by na nich investor mohl zahájit dostatečně rozsáhlou komerční výstavbu. Cena se zjednodušeně odvíjí například od počtu podlaží budov, které bude možné na pozemku postavit, vysvětlil.

Masarykovo nádraží by mělo dál fungovat, kolem by mohla být i zeleň

Podle Penty by Masarykovo nádraží nadále mělo zůstat v provozu. Developer nemá na rozhodování o zrušení nádraží žádný vliv. Likvidace tohoto dopravního uzlu by pro něj navíc byla nevýhodná. Součástí plánované výstavby jsou totiž i obchody, které potřebují, aby v lokalitě bylo dostatečně živo.

Pozemky kolem Masarykova nádraží
Zdroj: Tomáš Krist/isifa/LN

Pražský magistrát chce zastavět všechny volné plochy v okolí nádraží. Své místo by v centru města díky tomu měla získat i zeleň. „Chceme tam vysoký podíl zeleně, ale chceme, aby to tam žilo,“ prohlásil již dříve náměstek primátora Josef Nosek.

Penta je středoevropská investiční skupina, založena byla v roce 1994. Investuje především do maloobchodu, zdravotnictví, letecké výroby, strojírenství, energetiky, zábavního průmyslu a bankovnictví. Penta působí v řadě zemí Evropy, nejvíce investičních projektů zatím uskutečnila v Česku, na Slovensku a v Polsku.