Konkurenční boj dopravců odnášejí cestující

Praha - Už dva měsíce soupeří České dráhy a RegioJet na trati Praha-Ostrava. Česká televize zjistila, že vyostřené vztahy obou dopravců odnášejí i cestující. A nejvíce ti, kteří potřebují největší pomoc - vozíčkáři. Do vlaků je musejí průvodčí i strojvůdce nosit na rukou.

Boj o cestující přitvrzuje. České dráhy přitom soukromým dopravcům hází klacky pod nohy, kde se dá. Jedním z naschválů jsou například byrokratické obstrukce při pronajímání plošiny pro invalidy. Pokud chce jet vozíčkář žlutým vlakem, musí jej stewardi do vlaku vynést. Přitom jen o pár metrů dál stojí nepoužitá speciální plošina. Podle RegioJetu vše zdržují České dráhy, kterým speciální plošiny na každém větším nádraží patří. „Déle než měsíc leží na Českých drahách námi podepsaná smlouva o pronájmu plošin pro invalidy, což určitě není něco, co by mělo být předmětem nějakého konkurenčního sváru,“ řekl Aleš Ondrůj, mluvčí RegioJetu.

Společné jízdenky v nedohlednu

Oba dopravci se dosud nebyli schopni dohodnout na takzvaném přeprodávání svých jízdenek. To znamená, že cestující, který jede do Ostravy s RegioJetem a pak pokračuje vlakem Českých drah, stále potřebuje dva lístky. „Vzájemný prodej jízdenek mezi Českými drahami a RegioJetem není podle právního posudku ministerstva dopravy nutný,“ komentoval situaci Petr Šťáhlavský, mluvčí Českých drah. „Není to dobré a dokonce zjišťujeme, že České dráhy jsou pěkně podrážděné a vůbec nepodávají ani informace o odjezdu RegioJetu,“ stěžují si cestující.

Problém s příjezdem na nástupiště

Posledním příkladem konkurenčního boje je boj o nástupiště. Zatímco Pendolino stojí u nástupiště už deset minut před odjezdem, vlak žlutého dopravce je správcem kolejí puštěn na nádraží až těsně před tím, než má vyrazit na Ostravu. Cestující tak mají velmi málo času na to, aby nastoupili.

Reportáž Jakuba Linky (zdroj: ČT24)