V zahraničí nakupuje už bezmála třetina Čechů

Praha – V zahraničí aspoň občas nakupuje už bezmála třetina Čechů, které k tomu vedou nejen výhodnější ceny, ale také větší výběr zboží než v tuzemských obchodech. Téměř polovina českých zákazníků, kteří nakupují v zahraničí, letos plánuje v cizině pořídit i část vánočních dárků. Vyplývá to z výzkumu, který pro GE Money Bank provedla agentura Ipsos.

„Alespoň příležitostně nakupuje v zahraničí téměř třetina Čechů. Nejčastěji se jedná o obyvatele příhraničních oblastí, čemuž odpovídají i země, které jsou cílem nákupů, a to Německo, Polsko a Rakousko,“ uvedla manažerka kreditních karet GE Money Bank Jarmila Kowolowská.

Pravidelně v zahraniční nakupuje šest procent a příležitostně 24 procent Čechů. Důvodem pro nákupy v zahraničí jsou především výhodnější ceny, ty jako motiv uvedlo 64 procent dotázaných. 40 procent Čechů ale oceňuje také větší výběr, možnost koupit si produkty, které v ČR nejsou dostupné (32 procent), a novinky, které na tuzemský trh přijdou později (19 procent).

Mnozí Češi nákupy v zahraničí volí kvůli tomu, že cestu spojí se zajímavým výletem, což uvedlo 44 procent účastníků průzkumu. Jen tři procenta respondentů v zahraničí nakupují, protože je zde podle nich zboží kvalitnější. Naopak ti čeští zákazníci, kteří se nákupům v zahraničí vyhýbají, zmiňují jako hlavní důvod celkové náklady, k nimž je třeba přičíst i cenu za dopravu, příliš velkou vzdálenost, složitou dopravu nebo jazykovou bariéru.

Mezi oblíbené země pro nákupy v zahraničí patří kromě Německa, Rakouska a Polska také Slovensko. Dotazovaní uváděli i Velkou Británii a Itálii, do nichž jezdí nakupovat hlavně lidé s vyšším vzděláním. Cílem nakupujících jsou nejčastěji hypermarkety a supermarkety (70 procent), ale i trhy (64 procent) a obchodní domy (60 procent). Lidé z pohraničních oblastí v zahraničí nakupují nejvíce potraviny a nápoje, naopak Pražané si pořizují především oblečení.