Multikoptéra prozkoumává sopky a přepravuje lidi

Karlsruhe - Funkční modely různých strojů, aut nebo letadel má doma kde kdo. Většinou věrně kopírují svou reálnou předlohu. V Německu na to poprvé šli obráceně. Vývojáři firmy e-volo dostali do vzduchu pilotovanou verzi dětské hračky v obří velikosti.

Tenké nohy a zběsilé bzučení připomíná spíš přerostlého komára. Na jihozápadě Německa se ale poprvé vznesla unikátní multikoptéra s člověkem na palubě. Šestnáct vrtulí pohánějí elektromotory. První let trval jen minutu a půl, přesto prokázal, že systém německé letecké společnosti e-volo funguje. Potencionální dolet by měl být až půl hodiny, podle zatížení a kapacity baterií. 

„Oproti klasické helikoptéře je tu jeden zásadní rozdíl – multikoptéra nemá stavitelné vrtule. Systém je tak velmi jednoduchý,“ popisuje multikoptéru její vývojář Stephan Wolf. „Použili jsme víc vrtulí, než je obvyklé. Pokud některé selžou, nebo selže sám motor, pořád můžete bezpečně přistát,“ dodal Wolf. 

Vývojáři pracují na komerční verzi. Jednoduchý stroj by mohl být alternativou, kterou si bude moci dovolit téměř každý a hlavně ji bude umět ovládat. Multikoptéra by se mohla využívat například jako městské taxi. V brazilském Sao Paulu už létá hodně helikoptér, které jsou ovšem pro lidi, kteří mají dostatek peněz. Pokud bude jednoduchý systém multikoptér fungovat, mohly by se masově rozšířit.

  • Malá multikoptéra zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/31/3048/304732.jpg
  • Multikoptéra měřící zplodiny nad vulkánem zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/31/3048/304733.jpg
  • Malá multikoptéra zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/31/3048/304731.jpg
  • Multikoptéra zdroj: e-volo.com http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/31/3048/304730.jpg

Podobné multikoptéry už rozšířené jsou, jen v poněkud jiném měřítku. Malé čtyřvrtulové modely pomáhají vědcům například ve střední Kostarice. Sbírají data a záběry nad vulkánem Arenal. Sopka v národním parku je stále totiž aktivní, naposledy se významněji ozvala v srpnu 2000. „Dřív jsme při hlídání sopky využívali satelitní snímky nebo letecké fotografie, což bylo velmi drahé. Díky multikoptéře máme detailnější záběry a hlavně je její provoz velmi levný. Zásadní položkou je vlastně jen pořizovací cena - v přepočtu čtvrt milionu korun,“ chválí model Javier Bonatti, z výzkumného centra Kostarické univerzity. 

Když plní multikoptéra vědeckou misi, létá půl hodiny 30 metrů nad dnem vulkánu po trase naprogramované podle GPS. Léta nad průduchy, které do vzduchu chrlí popel, kamínky a plyny. Kromě pořizování záběrů umí měřit i koncentraci oxidu uhličitého a sirovodíku. „Chceme na multikoptéru přidat i čidla pro měření teploty, kyselosti a vlhkosti prostředí. Má USB porty, kterými tahle zařízení bez problémů připojíme,“ dodává Leandro Garcia, z výzkumného centra.

Na základě informací se vědci z výzkumného centra Kostarické univerzity snaží mít vulkán pod kontrolou. Erupce patří mezi nejhůř předvídatelné přírodní jevy. Přesto doufají, že s pomocí dat z multikoptéry dokážou místní i turisty, které vulkán Arenal láká, varovat s dostatečným předstihem.