Češi ani tváří v tvář krizi na Vánocích nešetřili

Praha - První pracovní den po svátcích sčítají obchodníci zisky z vánočních nákupů, které pro ně obvykle představují žně. Podle prvních údajů byly letošní Vánoce stejně bohaté, jako ty loňské, kdy každý Čech utratil v průměru kolem 6 tisíc korun. Mezi nejoblíbenější dárky i letos patřily drobné spotřebiče, hračky a oblečení.

Předpovědi, že Češi budou na svátcích šetřit, se nevyplnily. Obavy z nejistého příštího roku je od nákupů neodradily, a tak jsou s letošními Vánocemi nakonec spokojení i obchodníci. „Já si myslím, že byly trošku nad očekávání, ale zas to nesmíme moc přehánět, byly takové normální,“ konstatoval prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka.

Nakupovalo se v e-shopech i slevových serverech

Plné ruce práce měli taky pošťáci, kteří v týdnu před Vánocemi doručili rekordní počet balíků. Komu se totiž v předvánoční době nechtělo do obchodu, zapnul si počítač. Lidí, kteří nakupovali dárky pro své blízké na internetu, letos hodně přibylo. „Jenom my jsme zaznamenali v předvánočním období nárůst o 50 procent,“ uvedla marketingová ředitelka Kasa.cz Jitka Součková. „Zájem byl větší než v minulém roce. Dá se říct, že internetový obchod české zákazníky motivuje k většímu nakupování,“ potvrdil výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Úspěch slaví i slevové portály. Jejich tržby byly v porovnání s loňským prosincem šestkrát vyšší. Zákazníci jejich prostřednictvím nakoupili zboží za víc než 300 milionů korun. „Náš slevový portál Berslevu.cz o Vánocích zaznamenal o 60 procent vyšší prodeje, než tomu bylo v průběhu tohoto roku a domníváme se, že podobný nárůst zaznamenaly i celorepublikové prodeje,“ informoval tiskový mluvčí portálu Berslevu.cz Martin Roubal.

Pod stromečkem byly mobilní telefony i čtečky knih

Češi měli zájem hlavně o poukázky na dárkové wellness služby, zájezdy a ubytování, ale taky o dárkové zboží. Dárky se vybíraly taky v oddělení elektro. „Největší zájem byl tradičně o malé domácí spotřebiče, ale takovým hitem Vánoc byly rozhodně čtečky elektronických knih,“ upozornila Součková. Sehnat čtečku týden před Vánoci už bylo takřka nemožné, zásoby na skladech internetových obchodů došly.

Mezi nejoblíbenější vánoční dárky patřily i letos mobilní telefony. Jen během svátečního víkendu se do sítě největšího českého operátora připojilo skoro 90 tisíc nových přístrojů. A potvrdil se také trend předešlých let, kdy lidé pod stromečkem našli peníze v obálce a teprve po Vánocích se rozhodnou, za co je utratí.

Maďaři se krize bojí, na dárcích šetřili

Ne všude jsou ale vysoké útraty za vánoční dárky samozřejmostí. Letos šetřili například Maďaři. Z obavy z krize utratili za dárky zhruba o 4 procenta míň než loni. Vánoční období je přitom i pro tamní obchodníky velmi důležité. Hlavně za elektroniku a knihy lidé během vánočních svátků utratí až čtvrtinu toho, co za celý rok dohromady. „Hodně vybírám. Letos jsem dal za dárky 56 tisíc forintů, asi o 10 tisíc míň loni,“ říká maďarská důchodkyně.

Maďaři se bojí dalšího propouštění, nižších platů a zdražování. Inflace sice dosahuje zhruba čtyř procent, už od srpna ale prakticky konstantně roste. Propad maďarské ekonomiky vyvrcholil v roce 2009, kdy hospodářství ztratilo víc než šest procent. A poklesne nejspíš i letos.