Praha – Českým firmám se daří vyvážet jako nikdy předtím. Většina výrobků však končí v Evropské unii, což v nynější době není nejlepší vizitka. Ministerstvo průmyslu proto pokračuje v projektu podpory firem a na rok 2012 vyčlenilo zhruba 150 milionů korun na prezentaci firem na zahraničních veletrzích. Diverzifikace exportních míst je pro zdravou ekonomiku klíčová. Za dva roky, co projekt existuje, peníze dostalo asi 1 600 firem na 133 veletrhů.
Firmy dotace na veletrhy vítají
Cebit v Německu je největší veletrh informačních technologií. Patří mezi zhruba šedesát akcí ve světě, které jsou pro české firmy přístupnější, neboť můžou náklady částečně zaplatit z dotací.
„Firma může dostat až 120 tisíc korun na náklady, které jsou spojené s tou expozicí na veletrhu, to znamená plocha, expozice, služby s ní spojené, neplatí se třeba cesta,“ říká Radek Pazour, tajemník Hospodářské komory ČR. To mnohdy umožní firmě se prezentovat na více veletrzích a rozvinout se.
„Firmy na obráběcí stroje vidí dnes obrovské příležitosti v Jižní Americe, není tedy nelogické, že se účastní veletrhu v Argentině, Číně, JAR, kde teď otevíráme kancelář. To si myslíme, že je právě ten směr, v rámci něhož jsme schopni říct, kde jsou současné i budoucí příležitosti,“ říká Ivan Junkl, generální ředitel Czech Trade.
Kam se jezdí vystavovat
„V letošním roce je to Kazachstán, Brazílie a JAR, protože Evropa nyní stagnuje. Jediná šance pro nás, jak vyvážet, jsou tyto destinace,“ říká Jaroslav Tyc, majitel a ředitel Strojírny Tyc.
Třetina vystavovatelů míří do Německa z důvodu velkého odbytiště, největšího množství veletrhů a malé vzdálenosti. Za hranice unie vyrazí jen zhruba čtyři firmy z deseti. Například na veletrhu do Číny se odváží vystavovat jen jedna firma z padesáti. Záleží na oboru.