Běžná nafta zamrzá, té arktické je málo

Praha - Benzinové motory bez problémů startují do minus 40 stupňů, ty naftové mívají problémy už v patnáctistupňových mrazech. A pokud teplota klesne pod dvacet stupňů, nemusí nastartovat už vůbec. Řidiči by proto měli do nádrže přidávat aditiva, případně natankovat speciální arktickou naftu. Tu ale rozhodně nenabízejí všechny pumpy.

Ve vysokém mrazu nafta mění barvu, uvolňují se do ní drobné krystalky a postupně rosolovatí. A na rosol auto nenastartuje. „Jak se změní venkovní teplota, tak se nafta začíná ochlazovat. Současně z ní vypadávají parafiny. Dochází k ucpání palivových filtrů a dochází k přerušení dodávky paliva,“ vysvětlil vedoucí inspekčního a certifikačního orgánu SGS Vladimír Třebický.

Řidič, kterému nafta v autě zamrzne, musí nechat vůz odtáhnout do garáže. Nechat rozmrznout, přidat aditivum - a poté teprve může auto zkusit rozjet. „Může se stát, že přeci jen mu tam zůstanou zbytky nějakého ztuhlého paliva. Pakliže mu to začne dělat nějaké problémy, tak se doporučuje výměna naftového filtru,“ dodal Martin Remek z autoservisu Imofa.

Arktická nafta není k dostání všude

Na čerpacích stanicích se od prosince povinně prodává zimní motorová nafta, která slouží do minus 20 stupňů Celsia. Teď, kdy teplota klesá v noci i k minus třiceti, to ale nestačí a pumpaři by měli nasadit arktickou naftu, ale většina z nich to nedělá. Speciální nafta vhodná do tuhých mrazů je v těchto dnech k dostání jen zhruba na desítkách čerpacích stanic v Česku. Řidič ji pozná podle označení přímo na tankovací pistoli, cedule na stojanu, případně mu poradí obsluha.

„Především posilujeme místa, kde je už evidentní, že budou teploty klesat k minus třiceti stupňům. Sledujeme každý den prognózy,“ uvedl Václav Loula ze společnosti Benzina. Arktická nafta je dražší, pumpy ji prodávají za stejnou cenu. Její zásoby by ale stejně ani pro celý trh nestačily. Řidiči by proto měli podle autoservisů tankovat u větších čerpacích stanic, kde se nafty během dne vytočí hodně a nemá tak příležitost zamrznout.

Reportáž Zuzany Luňákové (zdroj: ČT24)

Zamrznutí benzinu se řidiči bát nemusejí

Benzin podle odborníků obsahuje uhlovodíky aromatického charakteru a rozvětvené uhlovodíky, které mají velmi vysoká oktanová čísla a spolu s tím dodávají benzinu na odolnosti také vůči nízkým teplotám. Benzin tak v nádrži auta jen tak nezamrzne.