Americké iPady se v Číně prodávají jako podpultové zboží

Šanghaj – Výrobce obrazovek Shenzen Proview technology uspěl soudu a potvrdil své právo na užívání značky iPad v Číně. Prodejci proto americké tablety stahují z nabídky. Včera byl již prodej zastaven ve čtyřiceti městech. Někde se však zakázané tablety i přes kontroly udržely, pouze nejsou vidět v regálech. Obchodníci mají tablety schované a zájemcům je prodávají jen na vyžádání.

„Jméno patří tomu, kdo si ho zaregistroval jako první. Pokud byla první čínská společnost, tak je značka její. Jestli ji Apple chce získat, musí za to zaplatit,“ říká IT analytik Wang Peng.

Čínský výrobce obrazovek se nebojí ani soudního sporu ve Spojených státech. Chce tam od Applu získat dvě miliardy dolarů jako kompenzaci. „V Číně patří značka iPad nám. Každý v podobné pozici by přirozeně chtěl hájit svoje zájmy,“ uvedl výkonný ředitel Shenzen Proview technology Jang Rongshan.

Pro americkou firmu je to další překážka na čínském trhu. Hlad po chytré elektronice tam roste, jenže podle posledních čísel z oblasti smart-phonů má Apple do pozice lídra zatím velmi daleko. Dohady kolem názvu tabletu by navíc mohly zpomalit jejich další vývoj. Už na jaře chce přitom Apple představit světu třetí verzi iPadu.