Stát lije do Klasy stamiliony, výrobci ale nárůst prodejů nepozorují

Praha – Ministerstvo zemědělství slibuje větší podporu českých potravin. Přes 300 milionů korun má jít na novou kampaň značky Klasa. Někteří výrobci potravin ale tvrdí, že označení jim víc prodávat nepomáhá. Na stranu značky se naopak staví potravinářská komora. Podle té má pomoci hlavně spotřebitelům zorientovat se v nabídce potravin.

Pod značkou Klasa se má skrývat garance kvality, přísná kontrola i benefit české potraviny. Tuzemským potravinářům, kteří často válčí s těmi za hranicemi, má pomoct prodávat. Jenže víc peněz jim prý nepřináší. Česká televize jednotlivé potravináře, které značku Klasa využívají, obvolala, žádný z nich vyšší prodeje díky značce potvrdit nemohl. „To vyčíslení je vždycky velice těžké,“ uvedla marketingová ředitelka Hamé Marcela Mitáčková. „Do současné doby ten prodej tak, jak je ta značka koncipována a komunikována, asi moc podporován není,“ podotkl agrární analytik Petr Havel.

Podle průzkumu Stem/Mark zná značku Klasa 80 procent lidí. Každoročně jí ministerstvo zemědělství podporuje zhruba 150 miliony korun. Přesto vypisuje tendr na její další propagaci - tentokrát za dvojnásobek. „Sekundárním cílem je prohloubení zájmů spotřebitelů o tyto potraviny tak, aby vytvářely tlak na obchodní řetězce, aby mohli kvalitní potraviny na pultech nalézt,“ vysvětlil mluvčí Státního zemědělského intervenčního fondu Petr Hlavatý.

Video Reportáž Veroniky Markové
video

Reportáž Veroniky Markové

Označení Klasa dostane každý rok přes 100 výrobků, celkem už se jím chlubí přes 1 300 produktů. Jenže podle odborníků je značek kvality na trhu příliš mnoho, a tak někdy mají i opačný efekt – orientaci lidem komplikují. „Vedle státem garantovaných národních značek, které mají jasně garantovaná pravidla, podle kterých se udělují, vzniká řada značek, která tyhle pravidla ani nepublikují, vznikají samovolně, často i z komerčních důvodů,“ upozornila mluvčí potravinářské komory Dana Večeřová.

Značka Klasa je propůjčována na tři roky a její vlastnictví může být po této lhůtě prodlouženo, ale také při zhoršení kvality či porušení podmínek pro její získání odebráno. Kvalitní české potraviny podporuje ministerstvo zemědělství i vyhlašováním regionálních potravin či podporou farmářských trhů nebo prodeje ze dvora. Do kampaně dává desítky milionů korun ročně.