Čína expanduje do EU, v Bulharsku vyrobí auta za 200 tisíc

Sofia – Čína otevřela svůj první montážní závod na území Evropské unie. Továrnu zřídila čínská automobilka Great Wall, která u města Loveč na severu Bulharska bude vyrábět své modely. Ten nejlevnější vyjde na 200 tisíc korun. Výrobní kapacita závodu se má z původních 2 000 aut ročně do dvou let zvýšit na 50 tisíc vozů. Great Wall a její bulharský partner Litex Motors plánují do podniku investovat v přepočtu téměř 1,5 miliardy korun a výhledově vytvořit 2 000 pracovních míst.

„Továrna počítá s dvousměnným provozem a výrobní kapacitu 50 000 vozů ročně,“ uvedl ředitel nového závodu Alexander Cramb. Lakovna a svařovna se sice teprve staví vedle hlavní haly, podnik už ale teď zaměstnává 120 lidí. Podle Cramba se může závod v případě potřeby dál rozšiřovat.

Nový závod, v blízkosti hlavního města Sofie je součástí úsilí Bulharska přilákat zahraniční investice potřebné k posílení jeho krizí oslabené ekonomiky. „Nová továrna bude pro nás i celý region velmi prospěšná, hlavně pro naše mladé. Doufám, že budeme dobře spolupracovat,“ věří starosta obce Kalin Krastev. Továrna je společným vlastnictvím jednoho z hlavních čínských výrobců užitkových a sportovních vozidel Great Wall a domácí firmy Litex Motors.

Reportáž Zuzany Luňákové a Jana Beránka (zdroj: ČT24)

Čínská auta vyráběná v Bulharsku ponesou označení „vyrobeno v EU“, což bylo pro Great Wall klíčové kvůli clům. "Děláme nejlepší vozy v Číně, a tak myslíme si, že s naší kvalitou a cenou můžeme uspět jak na bulharském, tak i na ostatních evropských trzích, tvrdí prezidentka společnosti Great Wall Wang Fengying. Z výrobní linky v obci Bahovica budou sjíždět osobní auta Voleex c10, jejichž cena se má pohybovat kolem 8 000 eur (necelých 200 tisíc korun) a pick-up Steed 5. Později se plánuje i výroba aut SUV, model Hover 6.

Wang Fengying, generální ředitelka Great Wall Motors

„Naším dlouhodobým cílem je vstoupit na trh Evropské unie, a proto je spuštění výroby v Bulharsku důležitým krokem v naplnění naší strategie.“

Automobily montované z částí dodávaných z Číny budou určené pro bulharský, rumunský a turecký trh. Podle informací z loňského podzimu chce Great Wall v dalších letech expandovat do Skandinávie a Británie, zajímalo by ji i Německo. Čínské automobilky se již před několika lety pokoušely o průnik na západní trhy, narazily však na problémy kvůli nedostatečné kvalitě a neplnění bezpečnostních norem.

„Ta pověst je hodně špatná, dlouhodobě. Model, který chtějí vyrábět v Bulharsku, ještě testy v rámci Evropské unie neprošel,“ upozornil šéfredaktor magazínu Auto moto sport Michael Kudela. Tuzemské ministerstvo dopravy však již nyní připouští, že pokud modely projdou v EU, jejich prodeji u nás již nebude nic bránit.

Čínské automobilky už ale na starý kontinent pronikají i jinou cestou. Skomírající evropské značky si prostě rovnou koupí, jako v případě švédského Volva. Za další švédský klenot Saab nabízejí dvě miliardy dolarů.

Společnost Great Wall vznikla v roce 1976 a postupně se vypracovala v jednu z nejúspěšnějších čínských soukromých automobilek. Její prodej jen v období mezi loňským lednem a říjnem meziročně stoupl o 30 procent na 322 000 vozů.

Do Česka teď modely automobilky dováží jediná firma. Zatím prodala jen pár kusů, tuzemští výrobci i prodejci jsou zatím opatrní. „Pokud by se čínský výrobce dokázal přizpůsobit evropské mentalitě, dokázal vyrábět lacino, těžko říct, jak se zachová český zákazník,“ poznamenal specialista pro užitkové vozy Vladimír Jeřábek.