Praha - Vymáhání pravidel obsažených v nové finanční ústavě by podle Občanské demokratické strany (ODS) mělo být zajištěno i možným snížením platů zodpovědných ústavních činitelů o 20 procent. Důležitým bodem dokumentu je i vznik Národní rozpočtové rady. Dluhová brzda, která by měla být v ústavě obsažena, bude upravovat pravidla pro rozpočtové výdaje a vyrovnané hospodaření krajů a měst. Premiér se na tiskové konferenci dotkl i českého čerpání peněz z evropských fondů a jeho nejslabšího místa. Termín koaličního jednání ke změnám DPH a valorizaci důchodů Nečas nezveřejnil. Je ale téměř jisté, že velikost valorizace bude snížena, DPH půjde naopak nahoru. S představami ODS na finanční ústavu více méně souhlasí všechny politické strany, drobné problémy ale přiznávají.
S formou finanční ústavy vesměs souhlasí všechny politické strany
Prosazení finanční ústavy ještě letos
„Její neschválení by byl natolik negativní signál, že její nepřijetí by mohlo mít i významné makroekonomické a rozpočtové dopady. Mohlo by to vést až ke snížení ratingu. Nedokážu si představit, že by demokratické strany nepřijaly tuto ústavu,“ říká premiér Nečas.
Efekty finanční ústavy:
- Garance, že všechny budoucí vlády budou pokračovat v odpovědné fiskální politice
- Přísný dohled nezávislých oborníků, kteří budou posuzovat udržitelnost vládní politiky
- Dlouhodobá udržitelnost vládní rozpočtové politiky
- Dluhová brzda součástí legislativního kroku
- Výdajové pravidlo
- Mechanismus nutící k vyrovnanému hospodaření krajů a obcí
Dluhová brzda, tedy omezení dalšího zadlužování státu, by byla aktivována při dluhu veřejných financí nad 44,99 procenta HDP. Pro přijetí eura je nyní stanovena hranice 60 procent. V roce 2010 byl veřejný dluh ČR 37,6 procenta HDP, loni stoupl podle předběžných údajů nad 40 procent.
Při nedodržení finanční ústavy hrozí sankce ústavním činitelům i poslancům
"Sankcionováni by měli být ti, kteří reálně pracují s rozpočtem, tedy členové vlády a poslanci v Poslanecké sněmovně," tvrdí Nečas.
Výdajové pravidlo by mělo regulovat strukturální deficit v běžném roce pod jedním procentem HDP. Toto pravidlo je zavedeno i ve fiskálním paktu EU a je třeba je rozšířit i na rozpočty krajů a obcí, aby nedocházelo k tomu, že by na jedné straně stát šetřil, ale obce a kraje se zadlužovaly.
Nezávislá rozpočtová rada by měla působit v rámci Nejvyššího kontrolního úřadu. Vyjadřovat by se měla k legislativním návrhům, jejich rozpočtovým dopadům, dalším úkolem by byl monitoring transparentnosti veřejných rozpočtů a udržitelnost veřejných financí. Rada by
měla být tříčlenná.
Vláda bude šetřit, dotkne se to důchodů a DPH
Pro roky 2013 a 2014 chce vláda ušetřit 42,4 a 84,4 miliardy korun. Prvním z opatření, která jsou plánována na přechodnou dobu tří let, je zvýšení příjmů z daně z přidané hodnoty (DPH). Snížena bude i valorizace penzí, jejich úplné zmrazení ekonomičtí ministři odmítli.
Nejslabší místo čerpání evropských dotací
Achillova pata se dle Evropské komise a Evropského účetního dvora skrývá v systému auditů řízených ministerstvem financí. Premiér odkázal v této souvislosti na svůj úterní telefonický rozhovor s evropským komisařem pro regionální záležitosti Johannesem Hahnem, který má fondy na starosti. Systém auditů bude podle Nečase potřeba vyřešit v dialogu s Evropskou komisí.
V operačních programech by se mohly přelévat peníze
Mohlo by dojít k přesunu celkem 32 miliard korun z operačních programů, které mají s čerpáním problémy, jako je Vzdělání pro konkurenceschopnost (20 miliard) či Lidské zdroje a zaměstnanost (12 miliard), do programů, které by lépe podpořily výkon české ekonomiky. 15 miliard korun by tak zamířilo do operačního programu Doprava, 12 miliard do programu Podnikání a inovace a pět miliard do programu Životní prostředí.