ŘSD předalo Eurovii stovky reklamací k D47

Praha – Stále není jasné, kdy začne oprava dálnice D47 do Ostravy. Důležitá dopravní tepna je zvlněná a jezdí se po ní jen šedesátikilometrovou rychlostí. Stavební skupina Eurovia CS dostala seznam víc než devíti set reklamací. Ministr dopravy Pavel Dobeš chce vědět, co nerovný povrch způsobilo. V nejbližší době se proto začnou z dálnice odebírat vzorky. Resort dopravy ale řeší i další problémy. Na přelomu března a dubna chtělo požádat Evropskou komisi (EK) o proplacení 17,2 miliardy korun za již vyplacené evropské dotace na dopravní stavby. Aktuální pozastavení žádostí do Bruselu by ale úřadu zkomplikovalo život. V dnešním pořadu Partie na Prima family o tom informoval ministr dopravy Pavel Dobeš.

„U operačního programu Doprava byla certifikace pozastavena z naší vlastní vůle v průběhu minulého roku. Certifikace jsme chtěli obnovit na přelomu března a dubna při finanční tranši ve výši 17,2 miliardy korun na železničních stavbách,“ uvedl Dobeš. Česko chce do června situaci napravit a poté se má proplácení peněz z Bruselu obnovit. Do té doby ale nebude žádat EK o zpětné proplácení dotací. Důvodem opatření jsou výtky komise vůči tuzemskému auditnímu a kontrolnímu systému. Příjemci dotací ale mají dostávat peníze z národních zdrojů bez změny dál.

Spor o reklamacích dálnice se ocitnul před rozhodčím soudem

„ŘSD navrhuje opuštění rozhodčího řízení a řešení věci před soudem, což by ale bylo zhruba na pět let,“ uvedl šéf Eurovie CS Martin Borovka v pořadu Partie. Nekvalitní podkladový materiál zřejmě způsobil vady na devítikilometrovém úseku mezi Bohumínem a Ostravou. Podle ŠD se škody pohybují v řádech stamilionů korun.

S tím ale nesouhlasí Eurovia, podle níž se částka vyšplhala jen na 125 milionů korun, tedy tři procenta z celkových nákladů. A to je podle Borovky riziko, s níž se obvykla počítá. Eurovia tvrdí, že většinu údajných vad způsobilo ŘSD špatnou nebo nedostatečnou údržbou.