Manažer ČD Cargo si vydělal 3,5 milionu za půl roku, o další se soudí

Praha - I přesto, že se bývalý investiční ředitel společnosti ČD Cargo Robert Hordossy ve svém křesle dlouho neohřál, přišel si během pouhého půl roku na pohádkových 3,5 milionu korun. Vedle měsíčního platu 250 tisíc korun inkasoval totiž ještě dvoumilionovou odměnu. Na svou funkci byl prý navíc vybrán bez výběrového řízení a po jeho práci nezůstala žádná viditelná stopa. Nyní se však žalobou domáhá na Cargu ještě dalších 2,5 milionu. V České republice dosud neexistují přesná pravidla pro odměňování manažerů státních firem, ačkoliv se o jejich zavedení pokoušela už úřednická vláda Jana Fischera.

Před necelým rokem postihlo státní České dráhy nebývalé personální zemětřesení. Kvůli vysokým odměnám začaly padat hlavy manažerů v osobní i nákladní dopravě. Dvousetpadesátitisícový plat ombudsmana Českých drah se stal osudným pro populárního exředitele pražské zoo Petra Fejka.

Velkorysé odměny pak stály také za odvoláním šéfa ČD Cargo Jiřího Vodičky. Ten totiž jako bývalý předseda představenstva odměnil pět manažerů částkou pět milionů korun. „Velmi nestandardně a podivuhodně odměňoval některé své nejbližší podřízené,“ uvedl loni na tiskové konferenci tehdejší ministr dopravy Radek Šmerda.

Jiří Vodička, bývalý předseda představenstva ČD Cargo:

„Skutečně jsem odměnil přibližně pět manažerů, kteří se podíleli na ziskovém hospodaření ČD Cargo. ČD Cargo za prvních pět měsíců loňského roku vytvořilo zisk 250 milionů korun a překonalo podnikatelský plán o 350 milionů. Ty celkové odměny asi pro pět manažerů činily pět milionů korun a zdůrazňuji, sám jsem si žádné odměny nevyplatil.“

Za půl roku tři a půl milionu

Rekordmanem v celkové výši odměn je zřejmě 35letý Robert Hordossy. Do funkce investičního ředitele nastoupil koncem listopadu 2010 s platem 250 tisíc měsíčně. Půl roku řídil dceřiné firmy a veškeré investice Carga v tuzemsku i zahraničí. Pracovní poměr s ním měl být rozvázán dohodou ke konci července 2011. Nicméně ještě měsíc před tím, za červen 2011, mu byla vyplacena manažerská odměna ve výši dvou milionů korun.

Bývalý předseda představenstva ČD Cargo Jiří Vodička se k výši odměny vyplacené měsíc před Hordossyho odchodem odmítl vyjádřit. Tvrdí, že odměny, které vyplatil podřízeným, byly jen záminkou pro jeho odvolání. Podle bývalého ministra dopravy Radka Šmerdy je ale odměňování ve firmě, která má velké ekonomické problémy, neadekvátní a nemravné. „Zvláště po pár měsících, co tam ti lidi působí,“ míní Šmerda.

Podle Jana Bubeníka, personalisty Bubeník Partnes, s.r.o., je v běžné praxi neobvyklé vyplácet bonusy manažerům dříve než po roce. Většinou se tak děje v ročních cyklech. Pro výběr a odměňování státních manažerů prý chybí jasná pravidla. „Často nevíme, proč tam ten člověk jde, jaké jsou jeho unikátní dovednosti anebo proč zrovna on je vybrán na tu danou pozici. Čeho mají manažeři v té firmě dosáhnout, tak aby mohli být odměněni buď za úspěch, anebo odvoláni za to, že tu firmu vedou špatně,“ tvrdí Bubeník.

A odkud se vrcholný manažer náhle vzal?

Podle mluvčího ČD Cargo jmenování Roberta Hordossyho nepředcházelo žádné výběrové řízení, žádný konkurs ani žádná jiná soutěž. „Ten člověk byl doveden a představen jako člověk z nejbližšího okruhu pana předsedy Vodičky. Jako takový byl vzat na tuto funkci,“ tvrdí Ptačinský. Samotný Robert Hordossy ústy své advokátky nabídku k rozhovoru odmítl.

Na otázku reportéra ČT, jakou předchozí manažerskou zkušenost Hordossy zastával, tedy odkud do Carga přišel, odpověděl bývalý předseda představenstva Jiří Vodička takto: „Byl výkonným ředitelem pro určitý kontinent, řídil provozní věci, obchodní aktivity firmy. Nebudu, nechci konkretizovat. Tu otázku prosím položte danému manažerovi.“

Pro Vodičku je poměrně náročné zmínit jakýkoliv konkrétní kontrakt, který manažer Hordossy za svého působení v Cargu uzavřel a má dodnes užitek. „To vám mohu sdělit, ale potřebuju nějaký čas na přípravu. Teď si to z hlavy nepamatuju. Každopádně tam došlo k výraznému snížení nákladů obecně a on se na tom velice podílel,“ uvedl Vodička.

Jakub Ptačinský, mluvčí ČD Cargo:

„Já jen za sebe můžu říct, že jsem se nesetkal po dobu svého působení u firmy ČD Cargo s tím, že bych narazil někde na odkaz pana Hordossyho nebo na něco, co by tady po něm zůstalo.“

Zůstala alespoň žaloba

Robert Hordossy nicméně v současné době požaduje od ČD Cargo další miliony. Žalobou se domáhá zaplacení zhruba 2,5 milionu korun jako kompenzace za to, že po propuštění nesměl půl roku pracovat pro konkurenci. Podle právníka a ekonoma Václava Sládka ale nemá Hordossy velkou šanci na úspěch.

Kde jsou pravidla pro odměňování?

Už úřednická vláda Jana Fischera chtěla zavést přesná pravidla pro odměňování manažerů státních firem. Usnesení vlády z roku 2010 o odměňování manažerů se však zatím do stanov firem nedostalo. A to i přesto, že se k tomuto odkazu připojila i současná vláda. Důsledkem toho se tak v mnoha státních firmách tyto finanční benefity neřídí jasnými pravidly. „V současnosti je pro to děláno opravdu to maximum možného,“ ujišťuje mluvčí ministerstva dopravy Jakub Žižka.

Jakub Ptačinský, mluvčí ČD Cargo:

„Byli jsme ministrem Vítem Bártou osloveni, abychom dodali podklady, které po nás chce. 29. září 2010 jsme je odeslali na ministerstvo dopravy. Od té doby do dnešního dne nepřišla žádná další reakce, žádná další metodika, ani upozornění, co s odměnami a jak odměňovat manažery podle tohoto usnesení.“

Exministr Bárta prý ale čekal, co navrhne ministerstvo financí. Proto pravidla nezavedl. Jak tvrdí náměstek ministra financí Zdeněk Zajíček (ODS), díky závažným informacím, které ministerstvo financí získalo od Reportérů ČT, se nyní obrací na ministerstvo dopravy, aby znovu prověřilo, zda odměňování vrcholných manažerů ve společnostech pod správou ministerstva dopravy naplňují přijaté zásady.

Rekordní manažerská odměna v ČD Cargo (zdroj: ČT24)