Fiat do konce prázdnin nevyrábí, střední třída nakupuje v bazarech

Milán - Italská automobilka Fiat přeruší výrobu ve svém závodě Pomigliano poblíž Neapole. O její auta je totiž nejmenší zájem za posledních 30 let. V Pomiglianu se vyrábí model Panda, který patří do kategorie menších vozů. Do kategorie, kterou krize zasáhla nejvíc. Vývoj evropského automobilového trhu dokládá, jak se během krize rozevírají sociální nůžky. Nejdražších prestižních modelů se potíže většinou netýkají. Automobilky dlouhodobě považované za solidní střední třídu ale sčítají citelné ztráty.

Italská automobilka Fiat přeruší v srpnu na 12 dnů výrobu. Fiat přerušením výroby naváže na měsíční přestávku výroby kvůli letním dovoleným, která začíná 23. července. Vyrábět tak nebude do konce srpna. Automobilka uvedla, že italský automobilový trh v letošním prvním pololetí klesl o 19,7 procenta. V celé Evropě se přitom snížil o 6,3 procenta.  

„Zdá se, že krize odbytu neutuchá. Italský trh, který se teď vrátil zpět na úroveň roku 1979, automobilku Fiat trestá. Zvlášť v segmentu městských aut, kde naše skupina drží 60 procent trhu díky modelu Panda a 500,“ uvedl Fiat. Automobilka Fiat je i většinovým vlastníkem americké společnosti Chrysler. 

Poptávka po nových osobních vozech se dramaticky snižuje ve všech jihoevropských státech. Prodej ve Španělsku se za prvních šest měsíců snížil o 8,2 procenta, v samotném červnu o 12 procent. Francie, která letos přišla o svou pozici druhého největšího trhu v Evropě, vykázala v prvním pololetí pád o 13 procent. 

V Česku se daří

Automobilkám působícím v Česku se ale zatím daří. K hlavním trhům značek Škoda a Hyundai totiž patří právě ty, kde nedošlo ke strmému propadu, a navíc na nich obě získávají stále vyšší tržní podíl. Určité ochlazení je sice už znát v závodě Škody v Kvasinách, kde se vyrábějí modely Superb a Yeti, v samotné Mladé Boleslavi se však má výroba po prázdninách zvyšovat, a to kvůli náběhu modelů Škoda Rapid a Seat Toledo.

Luxusní auta letí, střední třída se propadá

Vývoj evropského automobilového trhu dokládá, jak se v krizi rozevírají nůžky v příjmech a schopnosti obyvatel utrácet. Nejdražších prestižních modelů se potíže většinou netýkají. Sportovní a nejluxusnější část koncernu Volkswagen (tedy značky Bentley, Bugatti a Lamborghini) zvýšila letos do konce května evropské prodeje o 34 procent. Podobného výsledku dosáhl i Land Rover. V plusu jsou Audi, Mercedes, Jaguar, Lexus či Jeep. Výjimku z tohoto pravidla představují značky Ferrari a Maserati, které jsou hodně závislé na svém domácím trhu, přičemž italská vláda uvalila na nejsilnější auta prohibitivní daň. 

Mercedes CLS
Zdroj: ČT24/Mercedes

Citelné ztráty mají automobilky dlouhodobě považované za solidní střední třídu. Jde o značky, které nabízely zejména auta pro úředníky, učitele, obchodníky, lékaře, majitele menších firem, či členy nižšího managementu. Mnozí tradiční západoevropští zákazníci těchto značek si nyní buď kupují auta ojetá, nebo ve snaze ušetřit přecházejí ke značkám, které byly donedávna vnímané jako „laciné“.

Zmíněná střední kategorie tak nyní čelí problémům. Platí to zejména o Fordu, Fiatu, Volvu, Renaultu či Peugeotu, i o japonských značkách. Na jejich úkor posilují korejské automobilky Hyundai a Kia. Obdobný vývoj je vidět také uvnitř jednotlivých koncernů.