Ředitel Facebooku prodal akcie firmy za stamiliony dolarů

San Francisco - Jeden z ředitelů internetové sociální sítě Facebook Peter Thiel minulý týden prodal zhruba 20 milionů akcií tohoto podniku. Získal tak kolem 400 milionů dolarů (v přepočtu osm miliard korun). Minulý týden skončilo části strategických investorů období, po které nemohli akcie Facebooku prodávat.

Prodej byl podle zprávy amerického regulačního úřadu součástí obchodního plánu, který Thiel zahájil v polovině května. Thiel, který patří mezi zakladatele internetového platebního systému PayPal, byl jedním z prvních vnějších investorů do Facebooku. V podniku stále vlastní zhruba 5,6 milionu akcií.

Facebook vytvořený Markem Zuckerbergem ještě během jeho univerzitních studií se stal jedinou americkou společností, která na burze debutovala s tržní hodnotou přesahující 100 miliard dolarů. Mezi investory ale po vstupu Facebooku na burzu sílila deziluze a následný propad cen akcií firmy ukousl z tržní hodnoty největší sociální sítě skoro 46 miliard dolarů.

Dan Alpert, partner Westwood Capital

„Společnost trpí klasickou nemocí - začala se veřejně obchodovat za příliš vysokou cenu.“

Cena akcií padá stále hlouběji pod 20 dolarů

V pondělí se cena akcií Facebooku propadla na nové rekordní minimum 18,75 dolaru. Od květnového debutu firmy na burze tak klesla o více než polovinu. Facebook vstoupil na akciový trh Nasdaq s emisní cenou 38 dolarů. Po krátkém vzestupu však jeho akcie prakticky neustále oslabují. Za poklesem podle analytiků stojí hlavně pochybnosti o tom, zda je firma schopna pokračovat v růstu, který vykazovala před vstupem na trh.

Řada investorů, například z řad hedgeových fondů, hodlá nyní navíc spekulovat na další pokles ceny. Data finanční informační kanceláře Markit naznačují, že počet takových investorů je nyní na rekordní úrovni. Drží přitom téměř 16 procent obchodovatelných akcií. „Reflektuje to dlouhodobější negativní náladu,“ míní Simon Colvin ze společnosti Markit, kterého cituje zpravodajský server BBC.

Na pozitivní očekávání nezavdávají ani hospodářské výsledky Facebooku. Společnost vykázala za letošní druhé čtvrtletí čistou ztrátu 157 milionů dolarů (přes tři miliardy Kč). Po odečtení jednorázových nákladů souvisejících s emisí akcií však dosáhla zisku 295 milionů dolarů. Čtvrtletní tržby stouply o 32 procent, tj. 1,18 miliardy dolarů.