Reklamace: Nejen výměna zboží, ale i kompenzace nákladů a škod

Praha - Češi stále častěji nakupují v e-shopech. Zboží zde často vyjde levněji a navíc můžete nakupovat z tepla domova. Jenže někdy se stane, že zboží dorazí rozbité nebo se v záruční lhůtě objeví vada, kvůli které je třeba zboží reklamovat. V takovém případě musí zákazník poslat zboží zpět prodejci. Pokud je reklamace vyřízena kladně, neměl by ovšem nutně vynaložené náklady platit spotřebitel, ale prodejce. Jinak je to ovšem v případě, že zákazník využije 14denní lhůtu na vrácení peněz bez udání důvodu. V takovém případě si už poštovné při vracení zboží musí zaplatit sám.

Každý asi ví, že pokud se mu zakoupené zboží ve dvouleté záruční lhůtě rozbije, může ho reklamovat. Pokud v takovém případě prodejce přijme reklamaci jako oprávněnou, má zákazník právo i na úhradu nutných nákladů s reklamací spojených. Při nákupu přes internetový obchod se jedná například o poštovné nebo náklady na dopravu, které musel spotřebitel vynaložit, když posílal vadné zboží zpět prodejci. A obchodník také samozřejmě uhradí také náklady na zaslání nového či opraveného zboží.

Přemrštěné náklady prodávající zaplatit nemusí

Odborníci ovšem poukazují na to, že náklady musí být podle zákona vynaloženy účelně. Co to pro spotřebitele znamená? „Pokud kupující může jet hromadnou dopravou a využije taxi služby, nejedná se o náklady účelně vynaložené, přiměřené,“ vysvětlila mluvčí sdružení Spotřebitel.net Lucie Petránková. Prodejce tedy zákazníkovi účet za taxíka proplatit nemusí.

Na druhou stranu při reklamaci zboží by měl spotřebitel pamatovat také na to, že má nárok i na náhradu případné škody, kterou mu vadný výrobek způsobil. Pokud tedy například vadný kávovar způsobí škody na nábytku, neváhejte prodejci vyúčtovat i náklady související s odstraněním této škody.

Vracení peněz -  i s původním poštovným, nebo bez?

V některých případech přijde na řadu také vracení peněz za zakoupené zboží. Řada spotřebitelů si pak láme hlavu nad tím, zda dostane zpět celou cenu zboží včetně nákladů na původní dopravu výrobku z obchodu k zákazníkovi. V tomto případě ovšem není výklad zákona jednoznačný. „Dle judikatury má kupující právo na vrácení peněz,“ uvedla Petránková.

Spotřebitel.net se kloní k tomu, že by podle zákona měl zákazník dostat zpět i náklady na dopravu nebo poštovné. „Příklad: Zaplatím za dovoz zboží tisíc Kč, já nasledně odstoupím od smlouvy, prodávající mi má vrátit, co jsem zaplatil za dopravu, tj. tisíc Kč,“ popsala Petránková. Sama ale připouští, že v některých případech došly soudy k opačnému závěru. Prodávající vynaložil náklady na původní dopravu zboží účelně, již je zaplatil, a tedy spotřebitel nemá právo na kompenzaci těchto nákladů. Pokud se tedy prodávající a kupující nedohodnou, bude v této situaci záviset na tom, jak si právní úpravu vyloží konkrétní soud.

Zamítnutá reklamace

Pokud prodejce reklamaci zamítne, spotřebitel samozřejmě nárok na uhrazení nákaldů na dopravu, případně poštovného nemá. Jenže co když si myslí, že obchodník zamítl jeho reklamaci neoprávněně? V takovém případě by si měl nechat vypracovat znalecký posudek. Na základě tohoto posudku pak může na prodejci žádat kladné vyřízení reklamace znovu. Pokud již tentokrát uspěje, musí mu obchodník podle Petránkové uhradit také náklady na vypracování posudku.

Výplata
Zdroj: David Port/isifa/Lidové noviny

Jenže často nastávají také situace, že spotřebitel u obchodníka narazí a obchodník nechce například náklady na dopravu nebo vypracování znaleckého posudku zaplatit. „Pokud je prodávající nezaplatí, lze se jich domáhat soudně,“ radí Petránková.

Vrácení zboží bez udání důvodu

Pokud spotřebitel nakupuje zboží přes internetový obchod nebo také po telefonu, má právo do 14 dní od přijetí zboží odstoupit od smlouvy, aniž by musel obchodníkovi nějak vysvětlovat své důvody. Jak je to v tomto případě s náklady na vrácení zboží? V tomto případě spotřebitel nárok na zaplacení poštovného či dopravného nemá. Jde totiž čistě o jeho rozhodnutí, na zboží se nevyskytla žádná vada.