Pokles ve stavebnictví povede k horší kvalitě, varují odborníci

Praha – Ředitelé projekčních a inženýrských společností letos kvůli propadu tuzemského stavebnictví očekávají pokles výkonu odvětví asi o pět procent. Firmy připravující stavební projekty v takové situaci často soutěží o zakázky dumpingovými cenami, což ve svém důsledku způsobuje pokles kvality staveb. Vyplývá to ze studie společnosti CEEC Research, podle které má horší kvalitu než dřív asi 40 procent projektů. Před snahou získat co nejnižší cenu varují i stavební firmy. Snaha ušetřit se podle nich může odrazit v kratší životnosti - jako příklad uvádějí třeba opravu dálnice D1 mezi Prahou a Brnem.

Ředitel CEEC Research Jiří Vacek očekává, že oboru může pomoci jen nový růst zakázek nebo odchod části firem z trhu. „Bohužel druhá varianta je pravděpodobnější,“ poznamenal šéf firmy, která se dlouhodobě zabývá výzkumem stavebnictví. Podle ředitelky společnosti Stopro Vladimíry Štíchové bude další vývoj kritický hlavně pro malé a střední projektové firmy. Pokles tržeb letos očekává zhruba polovina společností v oboru.

Tlak na cenu vede podle odborníků ke zhoršení kvality odváděné práce. „Objevují se cenové nabídky na zpracování projektů i ve výši pouhých deset až 30 procent doporučené ceny. Za takto nízký honorář ale není reálné odvést solidní práci,“ řekl předseda České komory architektů (ČKA) Josef Panna. Zároveň se domnívá, že pokračující pokles v oboru stavebnictví povede v příštím roce ke krachu 10 až 12 procent projektových firem.

Stát by měl nakupovat za „bezpečnou cenu“

Komora architektů proto s Českou komorou autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě požadují, aby stát v tendrech místo nejnižší cenové nabídky zohledňoval takzvanou bezpečnou cenu. „Bezpečná cena projektové dokumentace znamená takovou cenu, která zaručeně přinese kvalitní, neohrožující stavbu,“ dodal šéf ČKA. Stavby provedené podle nedostatečně zpracované dokumentace navíc následně prodražují další vícepráce.

Institut bezpečné ceny by mohl přijít vhod i při modernizaci dálnice D1, která začne v říjnu. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) sice počítá s tím, že by s ohledem na zostřenou konkurenci mezi stavebními firmami mohlo vysoutěžit výrazně nižší cenu, takový přístup má ale řadu rizik (viz rámeček).

Snaha ušetřit za každou cenu by se státu při modernizaci D1 mohla vymstít:

Stavaři by mohli například šetřit na materiálu či jen velmi těsně plnit předepsané normy, což by snížilo životnost vozovky. Podle dopravních expertů může v krajním případě dojít i k tomu, že modernizace D1 ještě nebude hotová a první úseky už budou muset být znovu opraveny. "Budeme velmi intenzivně sledovat, že k tomu dodržování norem dochází. V případě, že ne, tak budou vyvozeny důsledky vůči zhotoviteli," ujišťuje generální ředitel ŘSD David Čermák.

Firmy navíc mohou ve snaze získat zakázku nabídnout tak nízké ceny, že nebude možné za tyto peníze zakázku dokončit. A bude se dál prodražovat. Podle Svazu podnikatelů ve stavebnictví se tímto způsobem zachová většina ze 13 firem, které se dostaly do druhého kola výběrového řízení. „Já očekávám, že to budou podnákladové ceny. Byť možná vítěz bude říkat: 'Ne, já se do těch nákladů vejdu.' Ale opak bude pravdou,“ myslí si prezident svazu Václav Matyáš. Čermák namítá, že ŘSD má možnost nechat si od dodavatele doložit, že nabízená cena je reálná.

A riziko třetí – soudy o vícepráce. Firmy budou to, co během opravy dálnice zaplatí navíc, tedy tzv. vícepráce, vymáhat u soudu a modernizace dálnice se kvůli tomu zastaví. Kdyby totiž stát stavebním firmám tyto vícepráce uznal, přišel by o dotace z Bruselu.

Odborník na veřejné zakázky z ministerstva pro místní rozvoj Vlastimil Fidler na odborné konferenci debatu o zavedení institutu bezpečných cen nevyloučil. Otázkou prý jen je, jestli by něco takového měla řešit vyhláška, či zda by vymezení cen měla obsahovat jiná norma.

Studie CEEC Research vychází z rozhovorů s řediteli stovky vybraných firem, které se uskutečnily v červnu a červenci 2012.