Slamečka rezignoval na post šéfa ČD Cargo

Praha – Bývalý ministr dopravy Gustav Slamečka rezignoval na funkci předsedy představenstva ČD Cargo. Vedení dopravce opustí k 8. říjnu. Kdo jej nahradí, zatím není jasné. Spekuluje se ovšem o tom, že by do Slamečkova křesla mohl usednout generální ředitel Českých drah Petr Žaluda. Právě Žaluda o Slamečkovu hlavu dlouhodobě usiloval. Cargo totiž nehospodaří podle jeho představ a drahám nepřinášelo žádnou dividendu.

Na volný post po Slamečkovi vypíše ČD Cargo výběrové řízení. „Může to být člověk z České republiky, může to být zahraniční odborník. Každopádně cílem je najít zkušeného obchodně zaměřeného manažera, který zlepší hospodaření nákladní dopravy Českých drah a zároveň narovná vztahy s odborovými centrálami,“ podotkl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Rozhodnutí o tom, kdo nákladního dopravce povede do doby výběru nového šéfa, zatím nepadlo. Kromě Slamečky dnes vedení společnosti opustil také člen představenstva Roman Vallovič. Naopak valná hromada do představenstva zvolila právě šéfa Českých drah Žaludu.

Významný hráč železniční dopravy vězí ve ztrátě

ČD Cargo je na českém trhu dominantním nákladním železničním dopravcem. Patří také mezi pět největších železničních dopravců v Evropské unii. Společnost však již několik let vězí ve ztrátě. Loni prodělala skoro 60 milionů korun. Právě hospodaření se nezamlouvalo vedení mateřských Českých drah. Slamečka tak svou rezignací zřejmě jen předešel odvolání.

„Výhled hospodaření ČD Cargo není v souladu s představou mateřské společnosti,“ potvrdil Joklík. Výhled, který vedení společnosti představilo koncem září, předpokládá prohloubení ztráty za letošní rok z loňských 60 milionů na 233 milionů korun. Slamečka vedení společnosti opustí po dohodě s představenstvem drah, které vykonává roli valné hromady ČD Cargo.

Slamečka byl trnem v oku také odborům

Slamečka, který stál v čele firmy od poloviny roku 2011, se snažil nastartovat restrukturalizaci podniku. Součástí té mělo být i propouštění. Kvůli tomu se však dostal do konfliktu s odbory, které požadovaly jeho dovolání. Odbory tvrdily, že má v rámci restrukturalizace přijít o místo 1 200 zaměstnanců ČD Cargo. Slamečka ovšem koncem června tuto informaci popřel. Pro letošní rok je podle jeho vyjádření s odbory projednán pouze odchod 280 lidí. Další propouštění chtěl Slamečka zvážit až na základě podrobnější analýzy. Nyní ČD Cargo zaměstnává zhruba 9 500 lidí.

I vzhledem k minulým sporům odbory odchod Slamečky uvítaly. „Tento podnik potřebuje management, který je schopný sehnat zakázky, mít kvalitní obchod. A to se nedařilo,“ podotkl předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša.

Fakta o Gustavu Slamečkovi

Svou kariéru Slamečka (53) začínal v Jednotě Nitra, později působil ve Slovenské obchodní inspekci a na slovenském ministerstvu spravedlnosti. Od 90. let pracoval v pražské pobočce nizozemské banky ABN Amro, v roce 2007 končil jako manažer správy peněžních toků a hotovosti pro významné klienty.

Od května 2007 do června 2011 vedl Státní fond dopravní infrastruktury. Působení ve fondu však musel přerušit v období od května 2009 do července 2010, kdy působil jako ministr dopravy ve vládě premiéra Jana Fischera. Do té ho nominovala ODS, Slamečka nicméně zůstává bez politické příslušnosti.

Do představenstva ČD Cargo Slamečka zasedl loni 6. června. O dva týdny později se stal jeho předsedou.