Slovensko má vyšší hustotu nákupních center než Česko

Praha - Slovenská republika předstihla Česko v hustotě nákupních center. Podle realitní poradenské společnosti Cushman & Wakefield (C&W) připadá na tisícovku Slováků 210 metrů čtverečních nákupních center, v tuzemsku je to 200 metrů.

Slovensko předstihlo Česko kvůli odlišnému vývoji maloobchodního trhu, vysvětlil Jan Kotrbáček z C&W. V České republice se podle něj od 90. let stavěla obchodní centra i nákupní parky. „Na Slovensku však rostla převážně nákupní centra, proto mají v poměru k populaci hustší síť. Nákupní parky se na Slovensku začaly stavět až v období před krizí,“ doplnil. Nákupní park tvoří nejméně tři větší obchody, které mají společné parkoviště, ale oddělené vchody. Na rozdíl od obchodních center nemají nákupní parky společnou zastřešenou pasáž.

Podle C&W se v Česku letos dokončí 104 tisíc metrů čtverečních obchodních ploch v nákupních centrech. Proti roku 2011 je to výrazný nárůst, protože loni se na tuzemském trhu nová obchodní centra téměř neobjevila. V roce 2013 odhaduje C&W objem dokončených nákupních center na 150 tisíc čtverečních metrů.

Nakupování
Zdroj: West Coast Surfer/Isifa/Rex Features

Na českém trhu panuje kromě nové výstavby čilejší ruch také z hlediska investic do nákupních center. „V současné době probíhají jednání o prodeji šesti nákupních center,“ poznamenal výkonný ředitel Cushman & Wakefield v ČR Jonathan Hallett. Loni na tuzemském trhu změnilo majitele osm obchodních center v celkové hodnotě 981 milionů eur, tedy asi 24 miliard korun.