Dnešní třicátník? Investuje do bydlení, rodiny a jde za kvalitou

Praha - Současní třicátníci vydělávají víc, než utratí. Největší částky investují do bydlení, nebojí se ale ani investovat do akcií nebo podílových fondů. Vyplývá to z průzkumu agentury MediaCom pro UniCredit Bank mezi 2 628 lidmi ve věku od 30 do 39 let. Generace dnešních třicátníků rovněž ukládá nezanedbatelné částky na spořící účty určené jejich potomkům. Třicátníci mají zároveň raději platební karty než hotovost, více o sebe dbají a hlavním zdrojem informací je pro ně internet.

Současná generace třicátníků se nebojí ozvat

Děti, které se narodily v osmdesátých letech, dospěly. Podle průzkumů jsou sebevědomější než generace jejich rodičů. „Nebojím se ozvat, když se mi něco nelíbí, tam bych viděl rozdíl,“ poznamenal Petr Doležel, který je v 35 letech vlastníkem firmy.

Třicátníků je v Česku 1,7 milionu. Žijí hlavně ve velkých městech a průměrně podle průzkumu vydělávají kolem 40 tisíc hrubého. Část z těchto peněz dokáží zároveň uspořit. „Vycházím z názoru, že se o mě nepostará nikdo lépe než já sám,“ řekl Doležel.

Novostavby
Zdroj: ČT24

Generace dnešních třicátníků často spoří pro děti a peníze ukládá na spořící účty. Téměř polovina z nich bydlí ve vlastním a má hypotéku. „Jsou zvyklí nebo jsou donuceni být trošku odpovědnější, víc se o sebe starat,“ míní výzkumník Ivan Tomek. Více než sedm procent se nikdy nechce zadlužit, v Praze je takových dokonce 12 procent, upozornil ředitel osobního bankovnictví UniCredit Bank Giovanni Guidi.

Vztah dnešní generace třicátníků k médiím

Papírové noviny tato generace čte stále méně, hlavním zdrojem informací je pro ní internet. Odmítají se podřizovat programu televizních stanic, přes počítač či telefon sledují to, co sami chtějí. Reklamě se vyhýbají, zejména pak letákům do schránek. „Chrání si své soukromí a obchodníkům sdělují jen tolik informací, kolik musí pro dokončení nákupu, pro který se sami rozhodli,“ podotkl Chvojka.

To je častěji vede třeba do posiloven, kadeřnických salónů nebo obchodů s oblečením. Lépe se také stravují a nevadí jim si v restauraci za kvalitu připlatit. „To jsou ti úspěšní, nesmíme zapomínat, že jsou také ne tolik úspěšní třicátníci, kteří to s tou odpovědností zas tolik nepřehání,“ konstatoval Tomek.

Platební karty
Zdroj: ČTK/AP/Elise Amendola

Třicátníci si hlídají kvalitu i cenu

Tato generace Čechů vyráží na nákupy ve většině případů s platební kartou než s hotovostí, možnost platit kartou od obchodníků automaticky očekává, přinejmenším ve městech. „Tito lidé rádi nakupují rychle a jednoduše, hlídají si kvalitu i cenu. Nekoupí draze jen kvůli značce, ale k osvědčené značce jsou loajální,“ uvedl ředitel marketingu UniCredit Bank Jan Chvojka.

Vysokou školu má přitom v Česku jen čtvrtina dnešních třicátníků. Zhruba třetina lidí, kteří mají problémy se splácením dluhů, se narodila právě v osmdesátých letech.