„Završí se tím proces, který má výrazně zasáhnout do problematiky zrychlení výkupů pozemků a zlevnění cen staveb,“ uvedl Dobeš s tím, že výše ceny bude stanovena podle druhu pozemků před vydáním územního rozhodnutí. Orná půda tak bude vykupovaná za obvyklou cenu orné půdy, a nikoliv za cenu stavebních parcel, jak tomu bylo v minulosti.
Kromě předražených výkupů pozemků chce ministerstvo najít rezervy i jinde. Další úspory na silničních stavbách, které jsou v současnosti často kritizované kvůli prodražování v průběhu přípravy projektu i samotné výstavby, bude hledat například v omezování stavby silničních sjezdů a odpočívadel.
Jak podotkl ministr Dobeš, pokud bude mít například obec, kraj či soukromá firma zájem o další sjezd nebo odpočívadlo, bude se muset s ministerstvem dopravy dohodnout a na stavbě se finančně podílet.
Problémem je slabé postavení státu
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je podřízenou organizací ministerstva dopravy a zabývá se výstavbou silnic, v minulosti kvůli nadbytečným stavbám kritizoval Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ).
Například při stavbě pražského okruhu prý ŘSD na své náklady realizovalo i práce, kterými zhodnotilo majetek jiných osob. V jednom případě představovaly náklady na realizaci požadavků nad rámec schválené dokumentace částku vyšší než 1,2 miliardy korun.
Podle dřívějšího vyjádření ministerstva dopravy je ale problém ve slabé pozici státu (tedy ŘSD) v procesu územního a stavebního řízení, do kterého mohou vstupovat různé dotčené subjekty a na úkor ŘSD prosazovat svoje zájmy.
Kromě legislativní opory plánuje ministerstvo dopravy posílit pozici ŘSD například i tím, že je transformuje ze státní příspěvkové organizace na státní podnik. K tomu by podle Dobeše mohlo dojít už začátkem příštího roku.