Smrtelná nehoda vyjde stát na 17 milionů korun

Praha – Smrtelná nehoda není jen ztrátou lidského života, ale z ekonomického hlediska i velkou ztrátou pro stát. Podle statistiky oddělení BESIP ministerstva dopravy dosahují totiž náklady na jednu smrtelnou nehodu včetně sociálních výdajů a ztráty na produkci člověka 17,6 milionu korun. Dopravní nehody pak celkově stojí českou ekonomiku více než padesát miliard korun ročně.

Roman Budský z oddělení BESIP ministerstva dopravy představil statistiku, která ukazuje, jaké jsou náklady státu při dopravních nehodách. Statistika zahrnuje přímé náklady, jako je zdravotní péče a hmotné škody, a nepřímé položky v podobě sociální ztráty, které údajně tvoří přes devadesát procent částky. „Pokud se jedná o počty zemřelých, zaznamenáváme pokles, pokud jde o počet mrtvých na ujetou miliardu kilometrů, tam se řadíme mezi nejhorší v Evropě,“ konstatuje Budský.

Ze statistiky tak například vyplývá, že nehoda s těžkým zraněním stojí stát 3,8 milionu korun a s lehkým zraněním 650 tisíc korun. „Například v případě jednoho usmrceného člověka převyšují náklady 16,5 milionu korun,“ řekl Budský. Ministerstvo podle jeho slov vychází z výpočtů za rok 2010, loňská čísla bude mít v prosinci. Výpočet z předchozích let je prý zhruba stejný. 

Roman Budský, vedoucí samostatného oddělení BESIP

„Při počítání této částky se bere v úvahu HDP a počet ekonomicky aktivních lidí. Započítává se také demografický faktor rozdělení obyvatel podle věkových skupin a zbývajících let pro odchod do starobního důchodu.“

Policie letos řešila zatím 67 163 nehod, při kterých zahynulo 574 lidí. Šéf dopravní policie Leoš Tržil uvedl, že počet usmrcených je sice nejmenší za posledních 43 let, důvod k spokojenosti to ale není. Dávno také neplatí, že největší problémy způsobuje rychlá jízda. Policejní statistiky jasně ukazují, že jde o zvládání řízení jako takového. „Stále se celá řada tragických nehod stává po hrubém porušení pravidel provozu, k tomu je fenoménem nezvládnutí vozidla kvůli neznalosti jeho technických parametrů nebo nepozornost“ dodal Tržil. 

Dopravní experti teď chtějí po vzoru Švédska zavést takzvanou Vizi Nula, tedy dopravně bezpečnostní systém, který počítá s tím, že řidiči, ale třeba i chodci zkrátka budou dělat chyby. Dopravní policie pak má nový koncept, který hovoří o čtyřech oblastech ke zlepšení. Kromě prevence a důkladnější práce policie v terénu naráží i na problematiku modernizace dopravních prostředků. Peníze chtějí získat i na vylepšení silnic a dálnic i jejich okolí.