I tenisky mohou být módní a rozpadnout se za týden

Praha – Když si kupujeme obuv, počítáme s tím, že se na ni stejně jako na jakékoliv jiné zboží vztahuje dvouletá záruční lhůta. Jenže řada spotřebitelů se už na vlastní kůži přesvědčila o tom, že dožadovat se v jejím průběhu výměny bot, nebývá jednoduché. Prodejci často přijdou s tím, že zákazník obuv špatně používal, a reklamaci zamítnou. Jenže i na módní obuv se vztahují přesná pravidla. Reportéři Černých ovcí se proto zaměřili na to, jak je to s instrukcemi, které nám musí prodejce při nákupu obuvi dát.

Slyšeli jste už o módní obuvi a vysoce módní obuvi? Možná zatím ne, ale je dost pravděpodobné, že už jste si ji koupili. Poznáte to ale většinou až ve chvíli, kdy se ji snažíte během dvouleté záruční doby reklamovat. Na módní a vysoce módní obuv se také vztahuje zákonná dvouletá reklamační lhůta, liší se ale její životnost. Ta je dána intenzitou a způsobem užívání a módní obuvi je omezena většinou na jednu sezonu, kdy je tato bota ve znamení současných módních trendů. Prodejce vám tak při reklamaci často sdělí, že jste v ní neměli chodit každý den, v mokru a sněhu a vlastně jste se měli zdržovat pouze v interiéru a na koberci. A to i přesto, že se jedná třeba o kozačky. Zkrátka taková obuv je vhodná maximálně tak na promenádu celebrit po červeném koberci. Nemá totiž protiskluzovou úpravu a chodidlo chrání jenom nízká podešev, která se snadno prošlape.

Vysoce módní obuv ale nejsou jenom lodičky a boty na extrémně vysokém podpatku, jak by se laikovi mohlo zdát. Kromě zmíněných kozaček tak může být označena obuv sportovního vzhledu z atypických materiálů nebo s netradiční stavbou. Prodejce proto musí zákazníka o tom, že kupuje módní obuv, která není určena k běžnému nošení, informovat.

„Prodejce má povinnost označovat, zda se jedná o obuv módní, anebo vysoce módní. Není už ale specifikováno v pravidlech nebo zákonem, zda to má být přímo na krabici, nebo přímo na regálu. Může to být i formou tou, že prodávající, řekněme pokladní, informuje toho spotřebitele před zaplacením produktu, že se jedná o takovou a takovou obuv, na níž se vztahuje omezená použitelnost,“ vysvětlil mluvčí České obchodní inspekce Jan Rotbauer.

Jak si ale vyzkoušela redakce Černých ovcí, ne vždy je spotřebitel prodavačkou na charakter obuvi upozorněn a informace o používání bot jsou spolu s účtenkou uloženy do krabice. Při rozbalení a prostudování letáčku se pak doma nestačíte divit. Nejlepší prevencí proto je, být v obchodě neodbytný a vyptávat se ještě před tím, než boty zaplatíte. Pokud ale není na účtence a v záručním listě označeno, že se jedná o módní a vysoce módní obuv, musí se při reklamaci posuzovat jako běžná obuv a nemusíte od ní očekávat sníženou životnost.

Módní obuví nesmí být vše, co prodejce napadne

Natrefit ovšem můžete také na obchody, kde je jako módní nebo vysoce módní označováno vše, co stojí v regálech. Pokud nejde o obchod specializovaný na módní výstřelky, může jít o porušení zákona. Prodejce si nemůže obuv označovat libovolně, ale musí se řídit označením od výrobce. Takže pokud je na krabici bota označena jako vycházková nebo zimní, neudělá z ní prodejce módní tím, že ji tak označí na účtence.

„Žádný prodávající si nemůže tzv. vyrobit vysoce módní obuv na pultu. Její účelovost musí takto být dána výrobcem. Není možné předeklarovat obuv, která je určená jako celozimní, vycházková, nebo celoroční, jenom tím, že na paragon napíšu, že se jedná o vysoce módní obuv, aby se prodávající vlastně zbavil odpovědnosti za vady, které se vyskytnou v záruční době,“ říká Vlasta Mayerová z České obuvnické a kožedělné asociace.

Takové jednání může podle Rotbauera Česká obchodní inspekce postihnout pokutou. „Pokud by se podařilo prokázat, že jde o záměrné klamání spotřebitele, a navíc by šlo o jednání opakované, pak by šlo o pokutu v řádech desítek tisíc korun, mohla by se vyšplhat až do milionových řádů. Konkrétní suma ale samozřejmě závisí na závažnosti porušení zákona,“ upřesnil.

Od ledna do září 2012 se v souvislosti s módní obuví obrátilo na Českou obchodní inspekci přes 600 spotřebitelů, ve 190 případech bylo shledána jejich stížnost za oprávněnou a prodejci pokutováni. Pokud se ale i v těchto případech budou zákazníci chtít domoci náhrady škody, budou se muset obrátit na soud. Česká obchodní inspekce nemá oprávnění zasahovat do konkrétních případů a nemůže prodejci nařídit, jakým způsobem reklamaci vyřídit. Je proto dobré mít v protokolu o reklamaci uvedené co nejpodrobnější informace – jak jste obuv používali, jak jste se o ni starali, jak konkrétní závada vznikla. Prodejce se pak při případném soudním sporu nebude moci vymlouvat a tvrdit, že jste se o obuv špatně starali nebo že jste mu nepodali dostatek informací.