Dovolenou jim zkazil krach cestovky, všechny peníze ale dostanou zpět

Praha - Obvodní soud pro Prahu 2 poprvé rozhodl, že pojišťovna musí klientům zkrachovalých cestovních kanceláří zaplatit odškodné v plné výši, přestože cestovní kancelář nebyla dostatečně pojištěna. Pojišťovna Generali se ale brání - cestovka byla takzvaně „podpojištěná“ a klienti by tak podle pojišťovny měli dostat jen poměrnou část svých peněz.

Pojišťovna Generali musí podle rozsudku zaplatit manželům z Prahy necelých 10 tisíc korun. Ti si za 23 tisíc korun koupili zájezd do Bulharska u cestovní kanceláře I. Parkam Holidays, která ale zkrachovala. Přestože byla pojištěná proti úpadku, manželé dostali od pojišťovny Generali jen 58 procent ceny s vysvětlením, že cestovní kancelář byla „podpojištěná“. Nyní soud podle MfD pojišťovně nařídil, aby doplatila zbytek ceny. „Měli jsme tam jet 12. srpna a dozvěděli jsme se to prvního července z médií, že ta cestovní kancelář je v úpadku,“ zavzpomínal poškozený klient Jiří Málek.

Pojišťovna Generali se ale proti rozhodnutí chce bránit mimořádnými opravnými prostředky včetně ústavní stížnosti, informoval po jednání soudu její mluvčí. V každém případě podle něj jde o individuální rozhodnutí konkrétního soudce konkrétního soudu, nikoli o precedent. „Byť je pro nás toto rozhodnuti soudu nepříznivé a neznáme jeho písemné odůvodnění, vítáme je, protože nám umožní použít mimořádné opravné prostředky včetně ústavní stížnosti na postup soudu, který nám svým verdiktem de facto ukládá porušit zákon, jmenovitě péči řádného hospodáře,“ uvedl mluvčí Generali Jiří Cívka.

Mluvčí České asociace pojišťoven Marcela Kotyrová míní, že soud svým výrokem zasáhl do základních principů pojišťovnictví. Výplata plné ceny neuskutečněných zájezdů bez ohledu na výši sjednaného pojistného limitu nemá podle ní obdoby v žádné jiné oblasti, ať v pojištění osob, či majetku. Věří, že případ, který soud kvůli malé výši pohledávky mohl rozhodnout, aniž se zabýval všemi jeho aspekty, zůstane výjimkou. „Pokud by se stal precedentem, pak by pojišťovny musely zvážit, zda do budoucna budou poskytovat cestovním kancelářím zákonné pojištění proti úpadku,“ dodala.

Kvůli výši žaloby do deseti tisíc korun ovšem bude rozsudek pravomocný prakticky po jeho sepsání a doručení, nebude možné se dál odvolat, píše deník. „Věříme, že soudy rozhodnou podobně i v případě dalších klientů, kteří se takto domáhají škody,“ řekla MfD advokátka klienta Klára Havlíčková.
   
Odvolání není možné jenom proto, že se stát rozhodl tzv. bagatelní spory, v nichž jde o částky do 10 tisíc korun, považovat za natolik bezvýznamné, že nestojí ani za možnost věcného a řádného přezkoumání, řekl Cívka.

Jan Herget, analytik cestovního ruchu, VŠE:

„To rozhodnutí plně odpovídá zákonu 159 o cestovním ruchu, který v podstatě říká, že pojišťovna nemá právo snižovat to plnění klientům. Do této doby v podstatě pojišťovny konaly protiprávně. Podobně rozhodl i Evropský soudní dvůr v únoru 2012, kdy řekl, že v podstatě pojišťovny musejí vyplácet plné pojistné bez ohledu na důvody, proč cestovní kancelář zkrachovala. V tomto konkrétním případě se spekuluje o podvodném jednání cestovní kanceláře.“

Investice
Zdroj: ČT24/ISIFA

Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) rozhodnutí soudu uvítala. Podle AČCKA smluvní pojišťovna není oprávněna snížit pojistné plnění klientům ani při úpadku cestovní kanceláře. „Pojišťovna není oprávněna odmítnout pojistné plnění nebo snížit jeho výši v případě, dozví-li se po pojistné události, že cestovní kancelář vědomě poskytla nepravdivé nebo neúplné podklady, které byly pro uzavření pojištění podstatné,“ sdělil prezident AČCKA Roman Škrabánek. Pojišťovna je však v tomto případě oprávněna domáhat se náhrady škody na cestovní kanceláři, dodal.

Rozhodnutí soudu by mohlo vést ke změně chování pojišťoven vůči cestovním kancelářím. Jestliže dříve ekonomickou situaci cestovek příliš neřešily, v budoucnu si nejspíš budou dávat větší pozor.

Ministerstvo pro místní rozvoj také připravuje novelu zákona o cestovním ruchu, která se ovšem vůbec nelíbí právě pojišťovnám. Zavádí totiž povinnost pojišťoven vyplatit škody i nad rámec pojistné částky, stejně jako tomu bylo podle dnešního rozhodnutí soudu.

Za poslední čtyři roky v Česku ukončilo činnost sedmadvacet cestovek. Jen loni se to dotklo zhruba 2 700 klientů. Ti, které krach zastihl přímo na dovolené, museli navíc někdy zaplatit další tisíce korun za hotel.

Parkam Holidays vyhlásila úpadek v červenci 2011, pojišťovna Generali jejím klientům uhradila jen 58 procent částky, za kterou si zájezdy nakoupili. Podle pojišťovny nebyla CK dostatečně pojištěná. Za nedostatečně vysoké pojištění, které nepokrývá všechny škody způsobené zákazníkům, je podle pojišťovny zodpovědná výhradně cestovní kancelář. Kromě zákazníků Parkam Holidays se na soud obrátili i klienti zkrachovalé cestovní kanceláře Vivamonde, kteří se ocitli ve stejné situaci. I v tomto případě je protistranou pojišťovna Generali.